GYÖRGYI GÁBOR KERÉKPÁROS HONLAPJA

2002. március: Edzőtábor a görög tavaszban

Edzőtábor a görög tavaszban (2002. márc.)

A 2002.szept-i számában megjelent cikk (alig módosított változata)

A Bringa magazin cikkíró pályázatának győzteseként 2002. március 12-26 között részt vettem a görög Loutrakiban tartott - csak klubok között meghirdetett, ám nyílt - edzőtáborban. A 25 fős társaság harmadát a magyar MTB válogatott és a szövetségi kapitány Dunai Imre alkották, rajtuk kívül amatőr országúti és montis kerekesek vettek részt. Mivel számomra a fényképezéssel, nézelődéssel, videózással egybekötött túrázás mindig is elsőbbséget élvez a sietős versenyzéssel, edzéssel szemben, így a csapatban én voltam a kakukktojás; nekem nem az edzés, hanem a gyönyörködés, valamint ÉK-Peloponészosz megismerése, felfedezése volt a célom.

A különbuszos utazás 32 órát tartott, a szerb, bulgár és görög határokon 1-1,5 órát várakoztunk. Mivel Kis-Jugoszlávia déli részén és Bulgáriában kevés volt az autópálya, az úton sok kátyú, vagy folt akadt, nem csak lassabban haladhattunk, de aludni is alig lehetett. Kerékpárjainkat külön kisbusz szállította. Loutrakiban egy B kategóriájú szálloda, a Hotel Bakos 2-3 ágyas szobáiban voltunk elszállásolva, pár lépésre a főutcától, vásárlási lehetőségektől, de a tengerpartig is csak 2 percet kellett sétálni. Interkontinentális reggelit a szállodában kaptunk, bőséges vacsoránkat pedig egy közeli étteremben fogyasztottuk. Ilyenkor, esténként megbeszéltük a napközben látott szépségeket, végzett edzéseket, szerzett tapasztalatokat. Görögország nagy részén nem ajánlják a csapvíz fogyasztását, ám mivel Loutraki ásványvízzel rendelkezik, kulacsainkat nyugodtan tölthettük a mosdóból. Túráink közben a közepes utakon is megtalálható kis bódékban vehettünk ásványvizet. Két hetünk időjárását ugyan 17-23 fokos hőmérséklet - és egy nap kivételével száraz idő - jellemezte, de ez a páradúsabb környezetben azt jelentette, hogy többnyire már induláskor, 1/2 9 - 9 óra tájban (10-12 fokban) rövid kerékpáros-nadrágban és fölül is maximum még egy hosszúba indulhattunk útnak. Napközben a szélcsendes emelkedőkön izzadtságunkban fürödhettünk. Az időjárás további különlegessége a szélcsend hiánya volt, két napig még viharos szélben is küzdhettünk. Igaz, hogy a tengerparton erősebb szél fújt, de egyik túrám alkalmával az is előfordult, hogy egy 1500 m magas hágón is majd' elfújt a szél. Elkelt a windstopper mez!

Az utak állapota hasonló a magyar utakéhoz (nem a fővárosiakra gondolok), kivéve a vasúti kereszteződéseket, amelyeken - mivel a sínek köze nincs kitöltve - én többnyire leszállva mentem át. A forgalom sehol sem okozott gondot - bár városokban érdemes szem előtt tartani a görögök szabadabb, déliesebb vezetési stílusát -, sőt a hegyekben az is előfordult, hogy fél óráig autóval sem találkoztam. Magyar közlekedéshez szokott emberként először furcsa volt a sok dudaszó, pedig nem éreztem magam bűnösnek, szabályosan közlekedtem. Egy-két alkalom elteltével végül rájöttünk, hogy sok autós dudálással üdvözli a kerekeseket. A közlekedési táblákon a falvak neveit kis utakon csak görögül, görög betűkkel tűntetik fel - ez gondot okozhat -, ám már közepes forgalmú utakon a görög mellett latin betűkkel is szerepelnek a települések nevei. A lakosok - ha megértenek - készséggel segítenek. Az üzletek elméletileg reggel 8-14 óráig majd 17-20 óra között vannak nyitva, de több helyen e két időpont között is tudtam vásárolni. (Talán a kora tavaszra tekintettel nem zártak be délután.) A boltokban mindent lehet kapni, amit Magyarországon is, a narancs - mivel folyamatosan érik - kifejezetten olcsó. A műemlék-múzeumok - így tavasszal - szinte kivétel nélkül 15 óráig vannak nyitva - még az athéni Akropolisz is. A belépő jelentősebb helyeken 4,4 EUR, máshol 1-2 EUR. Ami a fényképezést, ideális fényeket illeti, azt tapasztaltam, hogy 1/2 4 - 5 - 6 között a Nap már élesebben, laposabban süt, így sokkal erősebbek a kontrasztok, ebben az időben gyönyörű fényképeket lehet készíteni.

Az alábbiakban Loutrakiból tett szebb túráimból szemezgetek:

Loutraki (2. foto) egy 1300 m magas hegy tövében, a Korintoszi öböl partján, Athéntól csupán 78 km-re fekszik. Mivel már 80-100 km-re 1500-2400 m magas hegyek emelkednek, ideális kiindulópontul szolgál hegyi edzésekhez, de akár 200 km-es sík (de szeles) túrákhoz is, és mint saját tapasztalataim mutatják, a fontosabb műemlékek is felkereshetők egy-egy 150-170 km-es kerekezéssel. A montis fiúk szerint a környék, köszönhetően a sok hegyi földútnak, a terepen való edzésre is tökéletesen megfelelt, noha kilométereik többségét ők is aszfalton gyűjtötték.

A Görögországban töltött két hét sok szép élményt - és 9 kerekes nap alatt letekert 1388 km-t - hozott. Kellemes volt a kora nyárba utazva nagyokat bringázni, formába lendülni és ismeretlen tájakat megismerni, a múzeumokon, romokon keresztül belepillantani az ókori görög kultúrába. 29 órás hazautunkon a szép túrákra örömmel gondoltunk vissza, ám már kis honvágy is gyötört. Érdeklődve hallgattam egy-két montis és a szövetségi kapitány véleményét a versenyekről, edzésről, szövetségről, támogatásokról, stb. Számomra eddig csak újságokban olvasott dolgokról volt szó; más érzés volt így személyesen hallgatni azokat a srácokat, akik majd a világversenyeken hazánkat képviselik. A felejthetetlen kéthetes edzőtáborból hazaérvén a szövetségi kapitány így búcsúzott a társaságtól: "- Jövőre veletek ugyanitt!"