GYÖRGYI GÁBOR KERÉKPÁROS HONLAPJA

Kerékpárszállítás az olasz vasúton (tapasztalataim)

Kerékpárszállítás az olasz vasúton (tapasztalataim)

2004-ben a Francia Alpokba tartva odafelé és visszafelé is 4 szakaszon vonatoztam Olaszországban.

Tapasztalataim:
Az útvonalat, menetrendet a www.trenitalia.it honlapon is meg lehet nézni, ki lehet deríteni, ám ott nem lehet beállítani pl., hogy olyan vonatokat, összeköttetést keres az ember, amelyeken lehet kerékpárt szállítani. Két város közti vonatot, összeköttetést nézve, az alsó szintre lemenve persze már jelölik, hogy van-e mód kerékpár szállítására az adott vonaton. Az említett okból ajánlom a www.bahn.de honlapot, a német vasút honlapját, ami több ország menetrendjét fogja össze. Itt beállítható, hogy kerékpárral szeretnénk utazni, és eszerint javasol útvonalat. (Pl. Triesztből San Remóba lehet menni Milanón és Bolognán keresztül is, de előbbi esetben ha az egyik vonatot lekéssük, aznap már nem megy több bringaszállító szerelvény azon a szakaszon.) Az olasz vasútnak emailen is lehet írni, 1-2 napon belül válaszolnak, bár forszírozzák a telefonon való megkeresést. Én a www.bahn.de -n néztem meg először a legjobb összeköttetést, majd azt ellenőriztem, illetve annak részleteit néztem meg az olasz www.trenitalia.it honlapon. Ugyanis hiába jelöli a német oldal, hogy az ES vonaton lehet kerékpárt szállítani, ahhoz be kell rakni egy táskába, bőröndbe, felakasztva nem szállítható.
A kerékpár általában felakasztva a regionális illetve interregionális vonalakon szállítható: egy-egy vonalon ezek a vonatok 2-3 óránként járnak. A vonat elején vagy végében levő kalaúzoknak kialakított helyiségben (néha ez épp a mozdonyvezetők mögött van) van hely a kerékpárok számára, legtöbbször fel lehet / kell akasztani a kerékpárt. Általában 10-12 bringa fér el az adott "fülkében". Az adott vagont logó jelzi. A vonat érkezésekor célszerű inkább hátulra helyezkedni, mert ha érkezik, akkor látjuk, ha elöl van a bringaszállító rész. Nem mindig, sőt általában nem lehet egy fülkében maradni a kerékpárral, de előtte az előtérben van 3 lenyitható kis székecske. Az utazórészek általában légkondicionáltak. A kalaúzok kis hányada beszél csak angolul, de a 8 szakasz mindegyikén elboldogultam (angolul.)
A pénztáraknál néhol tudtam angolul kommunikálni, néha nem. Természetesen meg lehet előre venni az egész út több szakaszra vonatkozó jegyét; bringajegyből pedig létezik adott szakaszra szóló, illetve 24 órás is (3,5 EUR). A bringajegy két részből áll: egyik felét a vázra kell rögzíteni, a másik fele nálunk marad. FONTOS, hogy a jegyeket az állomáson egy sárga színű automatában érvényesíteni kell, ami rányomja a dátumot, időt.

Az állomásokon, pályaudvarokon sajnos a csomagos kerékpárokat rendszeresen a lépcsőkön fel- és le kellett cipelni a peronok közti átkeléshez.

NÉHÁNY VONATOZÁSI ÁR OLASZORSZÁGBÓL, AUSZTRIÁBÓL ÉS FRANCIAORSZÁGBÓL:
2006-ban:
Cuneo - Torino felnőttjegy = 89 km - 4,7 EUR (kb. 1175 Ft)
Torino - Salbertrand felnőttjegy = 70 km - 3,9 EUR (kb. 975 Ft)
24 órás bringajegy = 3,5 EUR (kb. 875 Ft)

Franciaország: (2006)Grenoble - Annecy = 116 km - 16,2 EUR (kb. 4050 Ft)

Ausztria (2006):
Jenbach - Wien Westbahnhof felnőttjegy bringával együtt = 537 km = 51,6 EUR (kb. 12900 Ft)
Wien Westbahnhof - Budapest felnőttjegy (nemzközi díjszabás) = 38,8 EUR = 9700 Ft

További, illetve szintén az olasz kerékpáros vonatozásról szóló információk (angolul) az alábbi linken:
www.bikeaccess.net gyűjteménye, illetve:
www.slowtrav.com/italy/bike/sw_trains.htm

Györgyi Gábor

Látogatottsági statisztika:

Látogatók száma: 1