Györgyi Gábor: 2007. JÚLI 1. Döllach - Grosssee - Winklern - Obervellach - Innerfragant - Grosser Oscheniksee - Obervellach
GYÖRGYI GÁBOR
2007. JÚLI 1. Döllach - Grosssee - Winklern - Obervellach - Innerfragant - Grosser Oscheniksee - Obervellach

(Európa 3., 10. és 45. legnehezebb kaptatóján
Linkek

 

 

 

Szerzői jogok!

Hágóim bemutatása
(1994-2007)

MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt

        

Csodálatos napsütéses reggelre ébredtünk. A fürdőszobából kilépve tűnt fel: karomban éreztem az elmúlt napi emelkedőt: "-Hát ehhez ilyen brutális emelkedő kell, hogy a kiállva hajtásoktól, illetve erős kormányfogástól karjaim ennyire igénybevegyem."
Békás, nyugodt reggeli közben beszélgettünk a napi programról. Balázs a Grossglocknert akarta leküzdeni ezúttal délről, én viszont két kinézett, ritkán járt, kis forgalmú völgyet terveztem felkeresni: a climbbybike.com szerint Európában 45. legnehezebb Grosssee (2380 m) emelkedőjét Döllachtól, illetve Európa 10. legnehezebb kaptatóját, a kb. 1700m szintemelkedésű, 2394m magasan fekvő Grosser Oschenikseet.
Mivel az előbbi valamivel "könnyebbnek" tűnt (hosszabb, de néhol 6-8%-os kilométerek is, igaz a vége - csak 7 km ennek is 10% feletti), jobb szerettem volna előbb az utolsó 10km-en 12-14%-os meredekségű Oschenikseet leküzdeni, ám mivel az idő elszaladt, Balázsnak nem volt nehéz dolga, hogy megfűzzön: autóval menjünk együtt Döllachba (spóroljak meg kb. 40 km-t és 300m szintemelkedést, és onnan előbb kezdjek a Grossseevel, majd a végére hagyjam a nehezebbet, az Oschenikseet. Jobb örültem volna fordítva, de bíztam izmaim erejében.
Szép tájon való autózás után a Grossglockner völgyében hajtva már egyre havasabb hegyeket is láttunk, amikor Döllachba érkeztünk. Levettük a bringát, felcuccoltam a 4 kg cuccal (kormánytáska, videó, hátul a csomagtartón hátizsákomban valamennyi ruha és ennivaló, szerelőcucc.) majd 10-kor elváltunk egymástól. Abban maradtunk, sms-en tartjuk a kapcsolatot. Indulásom előtt szerettem volna felvenni bukósisakom, ám kiderült: a kocsiban maradt! Na ez ám a jó: hisz csupán Európa 45. és 10. legnehezebb emelkedőjére megyek, ahol lefelé sok kilométeren át kell majd 12-14%-os meredek úton ereszkednem. Mégsem aggódtam: talán azért mert autók által alig látogatott utakról volt szó, illetve csak rajtam múlik, hogy mennyire fékezem magam. Málha nélkül nem lehet gond!
A falu végére érve internetről letöltött térképem alapján a hegyoldal tövében haladó utcácskán hajtottam visszafelé és találtam meg a Grossseehez induló kocsiutat, 2 bringás kb. fél kilométerrel fentebb már fölfelé hajtott. A tábla itt sem a tavat írta ki, csak a 3-6 km-rel fentebb levő településeket, Apriachot és Zirknitzet, azonban azok alapján tudtam, erre visz az utam.
A diagramom alapján a tóig 15 km-n 1365 m szintemelkedés várt rám, ami átlagosan csaknem 9,1%-os meredekséget jelentett. Huh. Ezt akkor nem is tudtam. Azt láttam csak, hogy az első 5 km felerészt 10% körüli, majd az 5.-től 4 km-án át hol 5-6%-os, hol 8-13%-os és végül az utolsó 6 km végig 10-12-13%-os, egy rövid szakaszon a meredeksége 15%. Egy hónappal korábban már végig 10-11%-os meredekséggel feljutottam a Koralpéra, így nem aggódtam.
Az út kezdetben a völgy oldalán haladt, néhol házak előtt; néha az úton vízelvezető rés szaladt keresztbe, éppúgy, mint előző nap a Weisssee emelkedőn. Az út Zirknitz falutól fordult a hasonló nevű völgybe. Többnyire tűző napon tekertem, de egy ideig direkt nem napkrémeztem be magam, mert barnulni akartam. Kifelé tekintve is akadtak szemben picit havas hegyek, a völgy tekintve, annak végén emelkedő 3122m magas Schareck is látszott már. Az elszórt házak között tekerve egy kisgyerek "-Mama-mama" kiáltásokkal szólítgatta anyukáját, aki férjével és lányukkal a levágott füvet / szalmát (?) gereblyézték. A szemközti hegyoldalban néhány vízesés, meredek patak zubogott lefelé; autóval szinte nem is találkoztam. Meredekségmérőm pontosan azt a meredekséget adta vissza, amit a diagram. Zirknitz végénél egy elágazáshoz értem, ahol az öt különböző megnevezett helyszín ellenére, semmi sem jelezte, hogy melyik aszfaltos út az, ami a Grosssee-hez vezet. Tanakodtam, nézelődtem, hátha feltűnik segítséget tudni adó ember, de hiába. A kérdés-feleletért visszagurulni nem volt kedvem. Mivel a meredekségdiagram a következő km-re 10%-os meredekséget jelzett, a völgy baloldalán vezető utat választottam. Mint utóbb kiderült, helyesen.
Másfél kilométer napsütötte tekerést követően "lokális" / helyi tetőpontra értem; fenyők között 25 m szintnyi lejtő következett. Az erdőben - szemben az elmúlt napi Weisssee emelkedőjével - végre igazi fenyőerdőillatot lehetett érezni. Előbb még egy lankás egyenes útszakasz szépsége fogott meg (oldalt sziklák, elöl fenyőm, mező és hegyek), majd fenyők alatt a csobogó patak és a moha, páfrány. További lankásan emelkedő szakaszon még két helyes vízvételi lehetőség, kutacska adódott, majd egy pataki átkelést követően az út megkezdte a 2380m magasan fekvő tóig hátralevő meredek emelkedését. Tán fél km múlva - 1645m magasan - egy elágazás bizonytalanított el ismét, hiszen bár ki volt táblázva, de a Grosssee-t itt sem jelölték, igaz, hogy jobbra (Kleine Zirknitztal) sorompóval le is volt zárva az út. Újabb habozás után a le nem zárt irányba kapaszkodtam tovább, kezdetben 13-15%-os meredek útszakaszon; elő is vettem fényképezőmet, videómat megörökíteni a meredekséget, az élményt, ahogy az ember küzd és bukkannak elő a hegyek. Talán 1 km tekerés követően egy - végében sorompóval lezárt - parkolóban kötöttem ki, ahol egy, a hegyekről rajzolt légikép útbaigazított: jól látszott, hogy a másik út az, ami a Kegelseehez, majd tovább a Grossseehez vezet. Negyed órámba és 70m szintemelkedésbe került a rossz útválasztás.
A sorompó alatt átbújva, a másik út kezdetben közepesen meredeken fenyők között haladt, majd az erőműhöz tartozó épületeknél rövid ideig lankás lett. Az épületeken túl, az út mindkét oldalán villanypásztor tartotta távol a teheneket, ám egy félrehajtható villanypásztor-sorompó az úton is keresztben volt. A folytatásban a völgy jobboldali hegyének oldalában vezetett 10-15%-os meredekséggel az út, itt is nagy lihegések közepette készítettem erről videófelvételt, majd a meredekség miatt amint lehetőség adódott a kamerát megfelelő helyre téve magam is meg tudtam örökíteni a küzdelem során. Kb. 2-3 km múltán ( 1940m magasságban) - a fenyők - vörösfenyők között szép virágos, füves tisztásra értem, éppen ideje volt a falatozásnak, mert reggel óra nem ettem talán csak egy banánt és egy müzliszeletet. A fenyők fölött szép frissen behavazott hegycsúcsokban gyönyörködhettem. Mivel kevés rendes kenyér, illetve zsömlefélém volt (délutánra reméltem, hogy tudok még benzinkútnál venni), így mértékkel ettem: 2 zsömlét szalámival, valamint müzliszeletet és egzotikus szárított gyümölcsmixet.
Az emelkedő 12%-os meredekséggel - a völgyet lezáró meredek hegyoldal jobboldalán indult, szerpentinezett fölfelé és nyújtott hamar szép kilátást visszafelé az egész völgyre, illetve körbe is a hegykoszorúra. A meredekség továbbra sem jelentett gondot: jó erőben éreztem magam, használtam izmaimat, illetve néha kiálltam, de a megfeszítő küzdelemig nem jutottam el (az este következett). Meredek hajtűkanyarokban továbbra is előszeretettel álltam meg fotózni, sőt ahogy kiértem a fák közül egyre többször tettem hasonlóan. Néztem az órámat, láttam, hogy múlik az idő, számolgattam is a délutánra vonatkozóan: Ha fél 2-re érnék fel, talán 14 órára a főúthoz, akkor max 1 4-kor már a Grosse Oscheniksee tövében, Ausserfragantban állhatok meg falatozni.
2151 (2174m ) magasságban az elágazásnál táblával is jelzett Kegelseehez értem. A tavacska szép kis hegykoszorúban feküdt meg, fölötte jól látszott a fentebbi Grosssee duzzasztógátja, emelkedőm végpontja. Míg körbefilmeztem, éppen kapóra jött egy tónál megálló autó, aki tulajdonosával magam is megörökíthettem. Visszafelé nézve is szép kép tárult elém: a hajtűkanyar mögött a függőleges, sziklás havas hegycsúcsok! A táj lenyűgözött, gyakran fotóztam, filmeztem, üzentem is volna Balázsnak, hogy "fogva" tart a kaptató", ám inkább elhagytam, mert tartottam tőle, hogy olyasféle válaszsms-t kapok, hogy : "Nem fog beleférni az Oscheniksee!" Egy hónappal korábban is elhúzódó első napom során hasonlót üzent, akkor mondjuk jól jött, mert másik útvonalat választva éppen sötétedésre a szállásra értem.
Az út egyébként a 2006-ben csodás időben meghódított 2612m-es Nivolet hágóra emlékeztetett: ott is havas hegycsúcsok alkottak hegykoszorút, voltak szép tavak és lefelé tekintve hosszan látszott a tekergő kocsiút. Ott sem volt nagy forgalom, ám itt a sorompó miatt mindössze egy autó és egy bringás akadt. A völgyből kifelé nézve egyes hegyek fölött mind sötétebb felhők növelték egy zápor-zivatar esélyét, ám körülöttem még szép napos idő volt.
Kb. 2300m-en egy út széli farönk tetet lehetővé, hogy bringával együtt klassz fotót csináljak magamról, a hegyekkel a háttérben. A duzzasztógátra felvivő utolsó 2-300méteren az út szűk területen szerpentinezett, így videokamerámat elővéve tapostam a pedált: át akartam adni az érzést, ahogy az ember egyre följebb érve mind jobban átlát a gáton és végül felbukkan a víztükör.
14:10-re értem fel. Az elmúlt napi Weisssee után bizony ez is gyönyörű tó volt, ám most napsütésben! Egyébként semmi tábla nem jelezte, hogy ez a Weisssee, csak térképről lehetett tudni. A tópartnál a sziklákat legalább 2-3 méteres mélységig tisztán lehetett látni, a tóban pedig hófoltok és a kék égen úszó felhőcskék tükröződtek. Gyönyörű volt: türkiz - kék tó, zöldes-szürkés hegyek, fehér hófoltokkal díszítve.
14:24-kor hagytam el a tavat. Csak visszafelé indulva tűnt fel, hogy egy rövid útszakaszról bizony a lenti tóra is szépen rá lehetett látni: hasonló kép akár a Nivolet hágóúton, csak ott még bringás is volt a képen.
A lejtőn már nem sokszor álltam meg; sajnos - a Weissseehez hasonlóan ezen az úton is gyakran a vízátvezető réseknél kellett bringámmal átugratnom (Már ahogy tudtam), illetve a bringa gyenge megütését viselnem. Nem örültem - sőt! A nyári túra miatt aggódtam picit, hogy hogy okoz-e ez kárt a bringában?
15:05-re értem le a Kékes magasságán - 1015m-n - fekvő Döllachba. Nem volt vesztegetnivaló időm, hisz eredendően jó lett volna 16 órakor a Grosse Oscheniksee 1700m szintemelkedésű emelkedőjének nekivágni, ám mivel ennem is kellett, már az is szép lett volna, ha ez 1 5-kor sikerül. Ráadásul a szél is ellenem dolgozott.
Noha mindössze 31 km állt a hátam mögött, ez alatt 1500m szintkülönbséget is leküzdöttem már. Döllachot elhagyva egyszer-egyszer hiába próbálkoztam egy cukrászdánál illetve benzinkútnál, zsömle, vagy péksütit nem tudtam venni. A lankás lejtőn útközben eszegettem meg egy müzliszeletet, majd már ellenszélben érkeztem Winklernbe.
A kisváros végén végre akadt kisbolttal rendelkező benzinkút, ahol beértem két péksütivel és 3 kis csokival, valamint egy üdítővel. Egy kis rövid pihenőre is szükségem volt már, jól esett leülni pár percre. Sajnos a völgyi út nem olyan volt, mint vártam. Reggel autóból fel sem tűnt. A Winklernt követő 2 km-es lejtő után szinte 15 km-en át csak hullámzott, de összességében nem kerültem lejjebb, sőt még ellenszél is lassított. Ehhez képest azt gondoltam, kellemesen lejtő úton útközben majd kényelmesen falatozom. Ez a 15km lassan, de folyamatosan csökkentette türelmemet és fokozta a feszültséget.
Kb. 6 km-rel Ausserfragant előtt már láttam a következő balra, északnak leágazó völgyet, ahová 5-6 km-t behajtva indult az Oschenikseehez vezető utam. Mivel a térkép alapján tudtam, hogy a tó eléggé a völgy külső szélén, de fönt, magasan van, szememmel felfelé is kémleltem a hegyeket - nem hiába. Bizony a 2600-2900m-es csúcsoktól nem sokkal lentebb jól látszott egy tó duzzasztógátja! "-Hát úgy tűnik, oda kell felkapaszkodnom!" Ez ám a kihívás!
Ausserfragantba érve a zárva levő bolt előtti fedett asztalhoz és padhoz ültem egy fél étkezésnyire: azért csak félre, mert a kaptató megkezdéséhez elég volt, de tartalékolni akartam még fentebbre, ám vásárolni a szemközti pubnál sem tudtam többet.
Bár elszaladt az idő, az étkezéssel nem siettem; legalább ilyenkor legyen nyugodtan idő az energiafeltöltésre, regenerálódásra. A kései idő ellenére korai lett volna még aggódnom, de az tisztán látszott: elég későn fogok felérni, sőt 1 9 előtt biztosan nem!
Azt se felejtsük el: Európa 10 legnehezebb emelkedője állt előttem, mely az elején 2 km-n át is 13,5%-os, majd a 7.km-től 10km-n át 12,5%-os meredekségű. (A climbbybike.com szerint nehezebb, mint a Monte Zoncolan (15. az; csak 6 + 1 km a nehéz rész, ahol 11-12-17-20%-os), illetve a Mortirolo (52. - emelk= csupán 7 km, ami 10% fölötti, pontosan 11-13-14%-os) Sok ezzel kapcsolatos gondolat járt a fejemben: optimista lévén reális érveket találtam, illetve reális érvek voltak az időbeni feljutás mellett, ugyanakkor nem akartam biztosan magamnak kijelenteni, hogy tutira feljutok, mert ha mégsem, az kudarc. Nem akartam nyomás alatt érezni magam.
Büszke voltam magamra, hogy nem is csupasz montival, hanem 4 kg cuccal (köztük videokamera, ruha, szerelőcucc is) megpakolt (csupaszon is 13,5kg-os) túrabringával vágtam neki és terveztem teljesíteni! Gondoltam, kevés ilyen volt a eddigi feljutók közt. Kb. 1 9-ig 4 és 1 óra állt előttem 1700m szintemelkedésre.

  • Összevetve a Weisssee-vel, ott 5 óra alatt jutottam fel hasonló szintkülönbségű úton, de (!!), ott akadtak benne 30-50m szintkülönbségű lejtős szakaszok is - azokra fél órát számolva máris csak fél óra a többlet.
  • Ami pedig magát a feljutást illeti: azért bíztam benne, bár gondolkodtam rajta: minimális célkitűzés 2000m-ig feljutni, aztán meglátjuk…. Onnan persze azt a 400m szintemelkedést úgysem "hagynám ott!"
  • Illetve délelőtt 4 óra alatt jutottam fel az 1400m szintemelkedésen sok fotózással, de az Oscheniksee emelkedőre - látott képek alapján - kevesebb fotózást, filmezést várhattam, ráadásul a táv is rövidebb.
A falu végétől - ahogy előző nap megtapasztaltam - az út egyből 10, majd 13,5% meredek lett. 700m után elfogytak a házak és a hegyoldalban hajtottam 6-7 km/ó-val. A napos, völgyi kilátást nyújtó szakaszon az út egy - hegyről meredeken lejövő - vastag cső alatt haladt el: Balázs elmondása szerint hegyi víz zúdul le az ilyeneken és hajtja meg a vízierőművet. Az árnyas részen akadt még buszmegálló, majd az út is 8% lett. 25 perc alatt letudtam csaknem 300m szintemelkedést (mindössze 3 km-n). Gurulás után Innerfragant előtt már figyelni kezdtem, hogy esetleg hol vehetek vizet, ahol tartalékkulacsom is meg akartam tölteni, mert tartottam tőle, hogy a Gr Oschenikseehez vezető 12 km-es úton esélyem sem lesz rá.
Egy ház előtt beszélgető családnál jártam sikerrel, ahol a bringás cuccban ülő sráccal váltottunk pár mondatot. Elmondtam, hogy délelőtt merre jártam, majd a hátralevő emelkedőt illetően, inkább megelégedtem azt mondani: nekivágok a Gr Oschenikseenek, és addig tekerek, amíg a fény engedi; pl 2000m-ig. A srác úgy vélte, hogy: bizony ma már nem lehet felérni.
Mivel szombaton nem rémlett Gr Oscheniksee-t jelző tábla, részletes térképem pedig nem volt, egyetlen támpontot a meredekségdiagramom adott: azaz abból, hogy az ugyanitt haladó Weisssee út 1100m-re érve csupán 9, majd 2-3% meredekséggel haladt tovább, ez meg épp ott vált meredekké, 13%-ossá, azt sejtette, hogy 1100m magasságba érve kell keresni a leágazást. Az út a falu végén - elmúlt napról máris elfeledtem - ismét 12-13%-os lett, lassú tempóval, de gond nélkül kapaszkodtam magasabbra és az erdőbe érve, kis fennsíkon, kavicshalmok után jobbra leágazást találtam (18:00). Az út jócskán meredeken indult neki, mindössze egy behajtani tilos tábla állt mellette, felirattal: Privatstrasse, Schranke geschlossen) - melyből a 3. szót nem is értettem.
Lefotóztam, felírtam az adatokat és fejben mély lélegzetet véve nekivágtam a nap, és bringás karrierem legmeredekebb hosszú emelkedőjének: meredekségmutatóm hamar 13-15%-t jelzett! Az út mentén fenyők és lombos fák váltakoztak, keveredtek, kilátás ritkán nyílt csak. A meredekség - részben az új 28-as első kistányérnak is köszönhetően - kezdetben semmi gondot nem okozott; 5,5-6,5 km/ó-val haladtam. Nem is a nehézség, hanem éppen a meredekség megörökítésének vágya állított meg többször. Bár nem kalkuláltam gyakori fotós-videós megállásokkal, mégis sebességmérőmön a 14-15%-ot, illetve azokat a meredek hajtűkanyarokat látva, fotóznom, filmeznem kellett: láthassa más is! Hadd adjam át az élményt! Hadd érezze más is, milyen amikor ily meredeken fölfelé tekerek, mit látok, stb… (a lihegés jóval erősebb, mert egy kézzel fogtam olyankor a kormányt).
Talán már 1-1,5 km után csináltam útközi filmezést és 2-3 km-nél két hajtűkanyarban is fotóztam, sőt videómat megfelelő kőre rakva felfelé való tekerésem is megörökítettem. Ilyen felvétel sem volt még: itt valóban olyan lassan haladtam kiállva, ahogy látszik!
Az utat kellemes meglepetést okozva csak ritkán szakították meg a lefelé gurulást majd zavaró vízelvezető rések. Kellemes volt az út: napsütötte lombos fák, illetve vörösfenyő, normál fenyő, semmi forgalom nem volt, de még lenti zaj sem.
Ilyen meredekeken így van ez, hogy a 4. km vége máris több, mint 500m szintemelkedést jelentett. Az ötödik végén egy rövid szakaszon a diagramnál lankásabb - talán 8%-os szakasz következett (igaz kompenzálandó, utána meg jóval meredekebb) - így itt kis falatozást tartottam. Mivel elmúlt 1 8, picit még várni akartam a Balázsnak való üzenéssel, hisz akár még azt is hihette, hogy: még 700m szint vár rám - így biztosan sötétben érek fel. Ugyan nem gondolkodtam, de magamban már biztos voltam az időben való feljutásban, és épp ezért számolgattam, hogy mikor: 3 9-re saccoltam.
A kevéssé kínzó szakasz a belső völgyből, hegyoldalban a kinti Möll völgy fölé vezetett; oda láttam inkább le, vagy a "sarokra". A következő meredek hajtűkanyar előtt két helyen is vadlest láttam, nem véletlen hisz egy alkalommal egy őzhöz is szerencsém volt. Hamar ismét 12-14%-os meredek lett az út, de néhol meredekségmérőm 15%-t jelzett. Sehol sem enyhült, hosszan 12%-nál meredekebb volt. Eleinte talán még szellemileg, fejben erőt adott az elfogyó fák engedte kilátás és a kocsiút vonalvezetése, ám 2000m felett egyre jobban eljött az az idő, amit már elmúlt nap is vártam: amikor valóban küzdeni kellett. Egészen eddig végig kínlódás, küzdelem nélkül hajtottam fel a 10-12%-os kilométereken, ám itt eljött a küzdelem ideje.
Az út rövid egyenesekkel haladt, végükön hajtűkanyarok, mindez egy meredek hegyoldalban. Lefelé tekintve úgy tűnhetett, hogy ha az ember nem fékez majd, akkor már "gurul is tovább le a szakadékba"; valójában ilyen veszélyt lefelé mégsem éreztem. Küzdelmem abból éreztem, hogy bár talán nem volt embertelen nehéz a nyeregből kiállás, de kiállva nem bírtam addig, mint korábban; a végén picit kínlódtam, majd ÚGY rogytam vissza a nyeregbe, ahol persze rögtön folytatni kellett a 12-13%-oson a pedáltaposást. Talán az is közrejátszhatott, hogy bár 2000m felett a diagramom már csak 12,2 - 11,9 - 10,6 és 10,9%-os kilométereket jelzett - talán a korábbi kevéssé meredek miatt 12% alatt alig-alig láttam a meredekségjelzőmet. Hiába vártam, hogy akár csak 11% legyen… Újabb és újabb 13% körüli hajtűkanyar utáni egyenesek következtek.
Persze sejtettem, hogy a fáradásomban akár a nem teljes energiautánpótlás is belejátszhat, de éhesnek nem éreztem magam, és azt is éreztem, hogy ha kínlódva is, de meglesz / enyém lesz a kaptatóJ Ráadásul a délelőtti szintén nehéz emelkedő is a lábamban volt már!
Kb 2000m magasságból végül a következő sms-t küldtem Balázsnak, hogy végre legyen híre felőlem: "-Kb 3 9-re érek fel a tóhoz, ez ÜBERBRUTAL! Kérhetek valamennyi kenyeret?"
A hajtűkanyar-sorozat aljánál kellemetlen meglepetés ért: videokamerám noha 62 percet jelzett még az akkuból, a nézőke közepén feltűnt, hogy akku lemerülés közeledik! Hogy az a…. - következhetett a spórolás! Ami az időt illeti, simán úgy tűnt, hogy 3 9-re felérek; ezen már csak fotózás, filmezés változtathatott. Lefelé már talán 6-8 hajtűkanyart láttam, azon túl végigtekinthettem a Möll völgy közeli részén, egymagasságban éreztem magam a hegyekkel, a Nap már mind halványabban (talán le is ment), az én magasságomban sütött, amikor kb. 2200-2250m magasan föltekintve feltűnt egy házikó, illetve a cél, a - 16 óra után a völgyből látott - duzzasztógát.
Ez már húzott is magával, illetve hamarosan befordultam a tó felé tartó utolsó kilométerre, ami már nem volt annyira "kint" a meredeken leszakadó hegyoldalban. Fél kilométerrel a gát előtt még megálltam az utolsó meredek hajtűkanyart megörökíteni fotóval és videóval, majd 20:51-kor már a gáton álltam meg.
Úgy éreztem, számomra ez volt a bringáskarrierem legkomolyabb emelkedője. Talán málhával lehet hogy fáradtam már el ennyire, bár (nem biztos), de ez mindent felülmúlt. Megítélésem szerint nehezebb, mint a Weisssee, hiszen ott 3-szor is akadtak enyhén lejtős szakaszok, itt viszont 9,5 km-n át végig 12-14%-os volt a meredekség. Kihívás volt és megcsináltam! Direkt élveztem, hogy az utolsó kilométerek ilyen leszakadó hegyoldalon haladtak, rengeteg szerpentinnel.
Ha jól számoltam, ez volt a 84. alkalom, hogy 2000m fölé hajtottam fel.
Ameddig bírta a videó, körbefilmeztem, készítettem pár fotót (magamról is), majd smsküldés után 21 óra után pár perccel - sisak nélkül - nekivágtam a lejtőnek. A leérés végeredményben semmi gondot nem okozott, nem robogtam, málha nélkül gond nélkül vettem be a kanyarogat, mindössze 3 felbukkanó és ijedtében elszaladó őzike okozott meglepetést. Az erdőbe érve még volt elég fény, hogy az utat eléggé látva biztonságban a völgyi kocsiútra érjek. Onnan kb. 2-3 perc kivételével további gurulás és lejtőn tekerés várt rám a Möll völgyéig, ahol már - igaz lámpa nélkül - de fényvisszaverőmellényben tekertem Obervellachig. Mire a 12-13%-os kilométeren a szállásra tekertem, Balázs a ház előtt várt. Jól esett. Nagy lelkesedéssel számoltam be a két szép és embert próbáló kaptató leküzdéséről, felfedezéséről. Nem mindennapi élményt szereztek. A túra meredekségét mutatja, hogy 106 km-re majdnem 3500m szintemelkedést hajtottam.

Adatok: (nullázás: leágazás)
Gr / Kleine Zirknitztal elág (1645 m) 11:45 TM: 54:46 DST: 7,78 AVS: 8,4
Parkoló (1710 m) TM: 1:01:07 DST: 8,52
Elágazás ismét TM: 1:03:38 DST: 9,24 AVS: 8,6
Grosssee (2380 m ?) 14:10-24 TM: 2:05:58 DST: 16,13 AVS: 7,6
Döllach (15:05) TM: 2:39:59 DST: 30,75 AVS: 11,5
Ausserfragant (722 m) 16:45-17:11 TM: 4:05:25 DST: 65,75 AVS: 16,0
Első völgyi bucka teteje (1015 m) TM: 4:30:30 DST: 68,65 AVS:
Leágazás Gr Oscheniksee (1172 m)18:10 TM: 4:52:30 DST: 72,95 AVS: 14,9
Gr Oscheniksee, gát (2394 m) 20:51 TM: 6:30:37 DST: 82,3 SAV: 5,71 AVS: 12,6
Leérés, völgyi út 21:29 TM: 6:52:00 DST: 91,39 AVS: 13,3
Ausserfragant, főút TM: 7:06:56 DST: 98,48 AVS: 13,8
Ház, szállás (Obervellach fölött) TM: 7:32:07 DST: 104,98 AVS: 13,9 TR/D: 106,29 MXS: 57,0 ODO: 109,304,5

Szintemelkedés és kalória és pulzus
Döllach - Grosssee (2417 m) 1463 m 1581 kcal
Lejtő 207 kcal
Ausserfragantig (722 m) 170 m 819 kcal
Első 3 km utáni tetőig (1015 m) 283 m 301 kcal
Meredek emelk kezd, leág (1156 m) 206 m 249 kcal
1710 méterig 554 m 579 kcal
2394m-es tetőig, tóig 611 m 692 kcal
lejtő Ausserfragantig 60 m 247 kcal
szállásig (2-3 km kimaradt) 140 m 203 kcal
ÖSSZESEN= 3477 m 4878 kcal


GYÖRGYI GÁBOR


Györgyi Gábor