Györgyi Gábor: 2009 - Ötztaler radmarathon próbatúra: 227 km + 5203 m szint
GYÖRGYI GÁBOR
ALPESI KERÉKPÁRTÚRA VII. évad
bringával rekord(om)ról rekord(om)ra
Linkek

Free counter and web stats


VENDÉGKÖNYV

Kanári szigetek
fotóalbum!





2000-es emelkedőim
a térképen!






MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt





2004 Kerékpárral a
Tour de France alpesi hágóin

2003 Kerékpárral
az Adria mentén Montenegróig

19. nap: feltekerés Söldenbe                                utolsó nap (készül)

2009. július 10, péntek: Ötztaler radmarathon próbatúra: Sölden – Öetz – Kühtai (2017 m) – Innsbruck – Brennerpass (1374 m) – Sterzing – Jaufenpass (2099 m) – St Leonhard – Timmelsjoch (2509 m) – Sölden = 228,2 km + 5203 m szint
Túrán nap végéig megtett táv és szint: 2252,05 km + 47015 m szintemelkedés

Miután kb 1/4 vagy fél 12-kor lámpát oltottam, az éjjel valamikor arra ébredtem, hogy melegem van. Ezt követően kidugtam a lábam a paplan alól, párnát arrébb toltam, majd kb. 20 perc hiábavaló próbálkozás után a másik ágyról áthoztam a vékonyabb takarót. Újabb 15-20 percig nem tudtam elaludni, forgolódtam és ez egyre feszültebbé tett. Már szervezetemen is éreztem a feszültséget, stresszt. Aludnom kellett, de nem ment! Csakazért sem néztem meg az órát, nehogy még jobban stresszeljem magam, hisz tisztában voltam vele: kevés alvással értelmetlen és sokkal nehezebb belevágni az Alpok legnehezebbnek tartott hagyományos bringamarathonjának, az Ötztalernak a próbatúrájába.
Már egyre többet gondoltam rá, hogy : „-Lehet, hogy inkább ki kéne hagyni egy napot és eggyel később próbálkozni?” , tényleg egyre többet gondolkodtam ezen, amikor végül valahogy elszenderültem. Mobilom 6:20-kor ébresztett (kb. 5, max 5 és fél órát aludhattam). Mivel nem éreztem kiütöttnek magam, úgy kezdtem a napot, mintha 2-3 órával többet aludtam volna és semmi kockázata nem lenne belevágni az Ötztaler bringamarathon útvonal napon belüli végigtekerésének: megmosdottam, melegítőbe öltöztem, majd lesétáltam reggelizni, ahol nagy meglepetésemre nem voltam egyedül. Egy család már reggelizett is, német beszédükből azt vettem ki, mintha komoly hegyi túrára készültek volna. A berwangi reggelivel szemben itt nem keveselltem a reggelit; svédasztalos volt. A 3 zsömle és egy barna kenyérszelet mellé ettem felvágottat, tojást, dzsemet, illetve utána gyümölcsjoghurtot és mivel keveset aludtam, biztos, ami sicher, kértem egy kávét. Reggeli közben sem gondolkodtam az esélyeimen; tettem a dolgom: „-Hiszen ma végig akarok bringázni az Ötztaler radmarathon útvonalán; tudni akarom, milyen nehéz és mire lennék képes.” I have a dream – szól a szlogenje. És valóban: eddig is, de a La Marmotte (174 km + 4900 m szintemelkedés) gond nélküli teljesítése és új szintrekordom (5316 méter) után még inkább: álmom, hogy egyszer – akár túrabringámmal – élesben is teljesítsem majd az Ötztaler radmarathont.
Reggeli után a szobába visszaérve kimentem az erkélyre lefilmezni a kinti időt: megint eleredt az eső, a felhők elég alacsonyan voltak; nem volt túl bíztató a felhős-esős idő. (Bár a meteo inkább még délelőttre ígért esőt, utána már elvonuló frontot) Mégis, a reggeli közbeni gondoltok, illetve a reggeli is felpörgetett, menni akartam, megcsinálni az Ötzi próbatúrát. Már a korai reggeli is a marathon próbatúra előzöngéje volt (hiszen a marathon előtt is korán eszik az ember, még 3/4 órával hamarabb); a rossz idő videózása közben meg is lett örökítve, ahogy elszántan „nyilatkozom”, hogy: „-Nem érdekel, ha esőben kell indulnom, csakazértis megcsinálom! Nem tántoríthat el az eső! Az Ötzi teljesítők is több évben hűvös, részben esős időben tekertek; ha az Ötzi napján lenne ilyen idő, akkor sem visszakozhatnék. Menni kell, nem pedig puhánynak lenni!” Sőt arra is gondoltam, hogy talán nem is baj, ha ilyen az idő, mert így lehet igazi a próbatúra, „szimuláció”, ha az időjárás is a jellegzetes Ötzis időjárást hozza. „Ha részben esős időben megcsinálom, akkor az igazi Ötztaler augusztus végi időjárásától sem kell talán tartanom.”
A végső összepakolás, felöltözés, magammal viendő ruhák véglegesítése valamiért elhúzódott, így csak 7:30 tájban mentem a földszintre a kerékpárhoz. A kormánytáskán kívül hátulra kevés szerelőcucc (pár kulcs, imbiszkulcskészlet, foltozó – pótbelső helyett) illetve a csomagtartóra a pumpa került; az esőkabátot kénytelen voltam felvenni.
Alul is talán esőnadrágban és kamásliban indultam útnak. A vékony kék Moira aláöltözet kivételével minden útravaló ruha rajtam volt, illetve… a lábamon levő 2 zokni mellett – elázás miatt – egy tartalékot még magammal vittem, ami este nagy szolgálatot tett.

Sölden – Oetz: öltözéssel, fotóval: 1:07, anélkül 1:01
7:40-kor indultam útnak. Bár vizes volt az út – és talán időnként esett is – az elmúlt este a neten olvasott időjárás-előrejelzés alapján nagyon biztosan reméltem, hogy délután tuti jó idő lesz: „-Délelőttre még írták, hogy lehet eső, de délutánra napos időt jeleztek előre.”
Eleinte az út csak lépcsőzetesen és piciket lejtett: előző nap tekertem fel Söldenbe, így tudtam mire számíthatok Oetzig. Huben és Umhausen között például teljesen sík út és kerékpárút vezet, oda áttérve menetközben is filmezhettem egyet. Előrefelé nézve optimista lehettem, mert itt-ott kék lyukak voltak a felhőzeten, de amikor egy fotóra megálltam, hátrafelé bizony esőt és szürke felhőket láttam. A pipáló hegyek és az oldalsó vízesések az itt-ott be-beszűrődő napfénnyel igazán tetszettek. Közben zenével (mp3 lejátszó) is adtam magamnak a pörgős ritmust, illetve arra gondoltam, hogy e nap bizony marathon szerűen hajtok majd: túráimhoz képest kevesebb pihenéssel, filmezéssel, időnként menetközi kajálással.
Umhausen után végre jobban lejtett már az út, aztán Oetz előtt következett pár szerpentinkanyar lefelé. A falu felé hajtva menetközben már banánomat eszegettem. Noha nem lazítottam, talán mégsem siettem eléggé, mert az Ötztaler radmarathonosok 50 perces idejével szemben én csak 1 óra alatt értem a Kühtai emelkedő kezdetét jelentő településre (persze nem tudtam mezőnnyel együtt suhanni), ahol ráadásul az esőnadrág, esőkabát, kamásli levétele, elrakása tán 3 percbe telt; a hűs miatt orrom kellett törölgetni (11 – 13 fok volt)

Oetz – Kühtai: pihenéssel 2:12, anélkül 1:48
Oetzből (812 m) is itt-ott kék eget is látni engedő felhők között vágtam neki az első 2000-es hágóútnak, a 2017m-es, 17,5km hosszú, 1205m szintkülönbségű Kühtainak, mely emelkedője bizony egy fél km-s szakaszon 14,5% meredekségű. Meredekség-diagramom a kormánytáska tetején lapult. E hágón a marathonon többször volt már eső, sőt például 1993-ban - amit videón is láttam - még hó is szállingózott, miközben a kerekesek az éjjel hullott friss hó és nyugodtan legelésző tehenek mellett hajtottak el.
A Kühtai emelkedő első fele egy-egy 5%-os km kivételével jellemzően 7-10%-kal emelkedik, ezt követi egy 3 km-es 3%-os rész, majd következik a 14,5%-os fél km, majd 2 km 4-6% után a végső, már nyílt 4 km kis pihenőszakaszok közbeiktatásával 9-10%-os.
Az alábbi (linken található áthaladási záróidők alapján (amennyiben a mezőnyt záró autót érkezését is jelentik) Oetzig 1 óra alatt kell leérni, onnan pedig 1:45 alatt fel Kühtaiba. Valamelyik évről úgy olvastam, hogy Kühtaiban is volt limitidő, talán 9:30, igaz akkor mintha picit korábban lett volna a rajt!

A záróautó elhaladási idejei tehát:

  • - Sölden – Oetz 1 óra
  • - Oetz – Kühtai 1 óra 45 perc
  • - Kühtaitól Kematen 40 perc, Innsbruck 1 óra (összesen: 3 óra 43);
  • - Innsbrucktól a Brennerig 2 óra 6 perc
  • - Brenner – Sterzing: 30 perc
  • - Sterzing – Jaufenpass: 1 óra 40 perc
  • - Jaufenpass - St Leonhard, kontroll 37 perc (15:30)
  • - St Leonhard – Timmelsjoch: 4 óra (19:30)
  • - Sölden 1 óra (20:30)
Utólag megnéztem az utolsóm helyezettek idejeit:
e linken Itt pl. a 2007-eseket is meg lehet találni:

Az utolsók
  • 2:30-2:36 idő körül értek fel Kühtaiba, Oetz – Kühtai részidejeik....1:36 – 1:50,
  • 5:20 – 5:35 óra alatt értek a Brennerig (nem tudom, hogy a kajálóhely után vagy előtte van az ellenőrző), ebből az Innsbruck – Brenner szakasz: ………..1:40 – 1:50
  • Jaufenpassra értek 8:00 – 8:10 óra alatt, ebből a hágóúti idejük volt: ...1:40 – 2 óra között,
  • Végül pedig a Timmelsjochig 12:30 – 12:35 órányi tekeréssel, ebből az 1800m szintemelkedésű hágóút ideje …………….3:30 – 3:50.
Oetzet elhagyva az út 1 km-t még elszórtan házak között haladt 10% meredeken, majd egy könnyedebb szakasz, 2,5 km után már erdőben kapaszkodott a Kühtaiba vezető völgyben. Kilométereken át érdektelen erdőben haladtam (8-9 km/ó), fülemben talán már itt is (??) zene szólt. A párás erdőben néha éreztem, hogy izzadásom és a hűs miatt jó lesz vigyázni. Egy rövid szakaszon még a lehelletem is látszott. Talán 1300-1400 méter magasságban értem a 2005-ös itt jártam idejéből el nem feledett pár erdei, illetve fentebb nyílt szerpentinkanyarhoz, akkor le is fotóztam az úton nyugodtan álldogáló, bámészkodó teheneket és láss csodát, most is ott voltak az út mellett, az út szélén. „-Szevasztok!” – üdvözöltem a kedves állatokat mosolyogva. A nyílt hajtűkanyarból visszanézve Oetz felé megint láttam kék égfoltot, úgy éreztem, arról, nyugatról jön az éjszakai esőt felváltó világosabb felhőzet, majd a napsütés. „-Csak jöjjön már !”
A lankás, 2-3%-os szakaszon persze gyorsabban, 18-20 km/ó körül haladtam, ám sajnos csepegni kezdett, így egy sífelvonó épület fedett része alá húzódtam ismét magamra venni a kamáslit és talán az esőkabátot is. Előrefelé láttam, hogy mind kevesebb fa, erdő kísér már, viszont akadtak akár csapadékot adó felhők; szürke volt! A diagram helyesen mutatta, a nagyon meredek szakasz valóban ? km hosszú és 14-15%-os volt, sajnos épp ott túrták, javították az utat. Sebességem 6,3 – 7 km/ó volt. A meredeken túljutva 4-5%-os mezei rész következett tehenekkel és feltűnt már az annó szép kéken csillogó tó duzzasztógátja is; most persze szürke időben. Pár percet fotózással és egy önvideóval töltöttem (úgy éreztem, ennyi belefér), majd mire hamarosan a tópartra és az erőműhöz értem, a szürke sötétségből eleredt az eső; alulra is fel kellett vennem az esőnadrágot és kamáslit. Esett rendesen! Most is – mint mindig ilyen szituációkban – eszembe jutott korábbi túrázóbarátom, Rédei Zoli szövege: „-Gabikám, ha lent esik, akkor miért fölfelé megyünk? Fölfelé még inkább fog és jó, ha ott nem hó hullik!”
Ahogy a – POLAR-om szerinti – 8 fokban és esőben 1/4 11 tájt tekertem Kühtaira vajon egy-egy autós mit gondolhatott, rám nézve ? Pedig most kevéssé zavart az eső, nem bosszankodtam. Elszánt voltam és fejben jórészt úgy álltam a naphoz, mintha a bringamarathon lenne (persze néha azért többet fotóztam és pihentem): marathonon az ember – ha egészségét nem veszélyezteti és nem fagy szét - nem bosszankodhat az időjárás miatt. Akkor a célra gondol és hajt a többiekkel és úgy áll hozzá: ezt is vállalom, ezt is legyőzöm, kibírom a CÉLért. Amikor La Marmotte-n (6 napja, júli 4-én teljesítettem a Glandon, Galibier hágókon át Alpe d’Huezig) vagy Ötztaleren hajt az ember, akkor egy eső sokkal kevésbé zavarja az embert, mint máskor (már ha nem sok órás csapadékról van szó).
Az esőben elszántan, de normál tempóban hajtva értem fel Kühtai házai közé, ezúttal 2005-tel szemben most a másik irányból. A falu végén, a tetőn éppen fotóra és videóra álltam csak meg (10:55-57), aztán gurultam is.
(az emelkedőn átlagpulzusom 137, max pulzusom 157 volt) 1 km után értem a fedett alagútba, ahol viszont útépítés miatt kellett lassítani. A lejtőn hosszan hullott eső az arcomra, testemre. Kíváncsi voltam, hogy az Ötzi résztvevők vajon hol érhetik el 80-100 km/ó-s csúcssebességüket. St Sigmund előtt – ahol tavaly valóban jó meredek volt – volt egy kb. 16-18%-os rész, ám 73 km/ó fölé nem engedtem; vizes úton, meg különben is… St Sigmund végén már világosodtak a felhők, de picit még mindig esett, amikor egy fedett buszmegállónál megálltam, hogy falatozzak picit: egy Powerbart és egy – Mauró által tavaly javasolt lekváros rácsos sütit. Talán 5-7 km-t még gyenge esőben gurultam, mire végre szárazra értem. Kematenben értem le „vízszintre”: itt újabb percek mentek el vetkőzéssel. Innsbruck felé előre már látszott, hogy arra mennek el a felhők, hátulról meg tisztul. Bár még nem sütött a Nap. Szerencsére egyből megtaláltam a jó utat Innsbruck felé (28-29 km/ó), amin egy kis buckát is meg kellett mászni. (Nem Axams, hanem Völs felé kellett menni).
Innsbruckban talán csak 2 lámpánál kellet megállnom, könnyedén találtam meg a Brennerre vezető 182-es utat (83,3 km; leágazás: 12:15 – azaz 4 óra 35 perccel söldeni indulásom után. A záróautó 3:43-mal ér ide, én eddig tisztán 3:48-at tekertem, esőben, mezőny nélkül.)

Innsbruck (574 m) – Brennerpass (1374 m): megállásokkal, evéssel 2:05, anélkül 1:45
(a záróautó feljutási ideje: 2 óra 6 perc)

A Brenner hágóút Innsbrucktól 38km alatt küzdi le a 800 m szintkülönbséget; meredeksége az elején 2-3km-n át 4%-os, utána pár km alig emelkedik, majd 6 km 3,5%-os rész után ér egy hosszabb sík részre, ahol jól lehet haladni. Végül Steinach után fokozatosan kezd megint jobban emelkedni; a végső 4-5 km 4-6%-osra van írva, de mivel 2005 nyarán (málhával) már feltekertem itt, tudtam, hogy a végén kb. 1,5 km hosszan valójában 8-10%-os. Akkor a vasútállomástól 2 óra 12 perc alatt értem fel. Ezt a szakaszt éreztem az útvonal legbizonytalanabb részének: a többinél jobban meg tudtam becsülni, hogy hogy haladhatok, de egy lankás Brennerre nehezebb volt időt saccolnom. Ütemtervem alapján 1:50 alatt gondoltam felérni.
Ismét kellemes, pörgős zene segítette „tempózásomat, haladásomat”. Az elején (2 km-ig még zavaróan komoly forgalom) Innsbruckra visszanézve 2-3 perc még elment filmezéssel, ám utána már hosszan meg sem álltam. Jól pörögtek a lábaim, jól haladtam. Egyelőre még világosabb, de felhős volt az ég (800-1000 méteren is sok helyen felhőcskék úsztak, lebegtek), de előre, dél felé haladva a távoli felhőzet jó időt sejtetett. Alul még hosszúnadrágban, fölül hosszúujjúban és szélmellényben hajtottam. Hátszél is segített, így a 3-4%-oson 16-18 km/ó-val haladtam, később a síkon már 28-30 km/ó-s sebességgel pedáloztam örömmel. Jól éreztem magam, élveztem a tempót, haladást, a magányos tekerés ellenére érzett marathon-feelinget. Tényleg az volt a fejemben; avagy gyors edzőtúra. 7 km tempós, szinte sík km során útközben egy banánt is elfogyasztottam, ám Matreiben egy útmenti pékségben gyorsan „bevásároltam” 2 nagy péksütit; egyiket szemben - azon a padon, ahol 2005-ben is – azonnal gyomromban el is tűntettem.
Matreit elhagyva egyre közelebbről látszott a jó idő, noha Steinachban 2 percig esett még egy picit. Utoljára. Lendületesen robogtam át a falun; teljesen fel voltam pörögve. Steinach után az út már szűkebb völgyben, zubogó patak mellett emelkedett ismét; itt előztem le és intettem mosolyogva egy közepes csomagos túrázónak. Gries után az út picit DK-nek fordul(t) és előbukkant az autópálya, amint végig lábakon állva tesz meg a hegyoldalban 2 km-t. A hegyekkel a háttérben csodás a kép, a táj; végre már a Nap is kisütött, szép idő lett; ahogy illett. A túra során először ragadott meg, varázsolt el a táj; csináltam is önkioldós fotót magamról (kb. 5 perc) és videóztam is egyet menetközben. A Brenner előtt az autópálya mellé érkezett az út, parkoló is, több vasúti sín is akad, az út pedig a 2 km hosszú fennsíkra ér (Brenner: 14:20 - 33).
Olasz földre érve egy nagy üvegből épült, plázára hasonló épület lepett meg. Legutóbb még nem volt ott. Ahogy kényelmesen elhaladtam mellette szép üzleteket láttam odabent; egyiket meg is örökítettem, hiszen keresztnevem a névadója: Gabor. Egy üzletben pár (5-6 ?) perc alatt vettem csokit és cukrozott gumicukrot, és Gatoradet. Kajálással nem töltöttem időt (nemrég Matreiban ülve ettem), a lejtőn suhanva nyammogtam el két újabb Powerbart és egy fél péksütit. Gossensassban egy kamion lassította az autósort, talán meg is kellett állnom: „-Haladjunk már!” – bosszankodtam. Végül egy hirtelen lendülettel elhúztam mellettük és már akadálytalan robogtam tovább Sterzingig. Ott viszont nem emlékeztem sem 2005-ből, sem 2006-ból, hogy hol kell pontosan a Jaufenpass felé letérni. Rosszul döntöttem, így végül 3 percet keringtem a kisvárosban, mire ráleltem a Jaufen felé vivő, még sík útra.

Sterzing (970 m) – Jaufenpass (2099 m): megállásokkal 1:59, anélkül, visszagurulás nélk: 1:31
(záróautó feljutási ideje: 1:40, a győztes Corradinié 48 és fél perc)

Talán egy körforgalom után végre a sok autó és teherautó is eltűnt, ám mielőtt emelkedni kezdett volna, egy útszéli étteremnél megálltam. Vizet kellett szereznem, és végre alul-fölül rövidre vetkőzhettem. Közben testvérem hívott, mert nem küldtem sms-t, hogy hogy haladok. 10 perc időzés után, 15:18-kor kezdtem meg a Jaufenpass 15 km-es, 1130m-es szintemelkedésű, átlagosan tehát 7,5%-os meredek emelkedőjét.
E hágóúton 2006 őszén jártam, meg is tetszett; az alján fotózott képeket nem is feledtem. Most sem tudtam ellenállni a 180 fokos, félkörívben a havas hegyekre és zöld erdőkre, kis falvakra nyíló panorámában; fotózással elment pár perc (3 perc). Utána az út hosszan erdőben halad, meredeksége viszonylag egyenletes: jellemzően 7-8%-os. A pörgős zene segítségével alul a 6-7%-os részen sikerült 2-es fokozatban felvenni egy jó ritmust, abban hajtottam. Bár 2006-ban kétségtelenül pihenten vágtam neki a Jaufennek, akkor tisztán (és több menetközi pihenéssel) 1:30 alatt értem fel, mégis az volt a célom, hogy ha lehet, megpróbáljak most is másfél óra alatt felérni hágóra. Mivel az emelkedő épp 15 km, ez 10 km/ó-s sebességet és 750 m szintemelkedés / óra haladást jelentett. Bár ez utóbbi túrabringás és nem mindent „beleadós”, de sietős tempó, a következő cikkből kiderül, hogy a világ legjobb bringásai, mint Indurain, Pantani, Armstrong és Contador 1600-1800 m szintemelkedést tudnak menni csúcsformában egy óra alatt. Magyarán ők a Jaufenpassra 42 perc alatt, 21 km/ó-s átlaggal felrobognának.
A zárt erdő, így a kilátás hiánya is hozzájárult, hogy az ember csak a tekeréssel foglalkozzon. Néhány hajtűkanyarban tábla jelezte a magasságot. Valahol félmagasságban pár háznál csináltam visszagurulásos önfilmezést (3-4 perc), illetve mikor picit már fáradni kezdtem, 1700m táján, meg is álltam megszabadulni a felesleges folyadéktól; ezen túl meg sem álltam az erdei szakaszon. A fákat magam mögött hagyva a hágó, illetve ÉNY felé nyílt kilátás a Zuckerhütl 3507m-es csúcsa felé. Jól lehetett már látni a hágót is. Ahogy – enyhe ÉK-i hátszélben egyre közeledtem és az órámra néztem, nagyon úgy tűnt, hogy közelében járok a másfél órás feljutási időnek, ám a Jaufenhaust követő egyenes végén csak csináltam egy újabb visszagurulós filmezést (6-7 perc). Fontosabb volt a táj, a szépség megörökítése, mint, hogy sebességmérőm azt mutatja-e, hogy felértem-e másfél óra alatt.
Kezemben a videóval 17:17-re érkeztem meg a 2099m-es Jaufenpassra, a nap második kétezres hágójára. Levonva a visszagurulásos tekeréseket, kb. 1:30 alatt értem volna fel; jól jöttem. Az emelkedőn pulzusom jellemzően 140-147 körül volt, bár a POLAR szerint az átlagpulzus 139 volt.
Mivel 2006 őszén a hágóról visszagurultam, hisz Innsbruckban volt szállásom, így a lejtő újdonságként szolgált. A tetőn azért filmeztem egy kicsit, szép volt a hágóút felső, meredek hegyoldalban tekergő része, háttérben 3300-3400m-es hegyekkel és késő délutáni fényekkel. 4 perc időzés után kezdtem meg a lejtőt, melyen fölül még elkelt a szélmellény, ám alul kellemes nyári meleg volt. A felső szakaszán pár helyen még voltak úthibák, ám lefelé már jobb minőségű lett az út. Gurulás-tekerés közben hosszan egy autó előtt illetve mögött tekertem; jól esett, amikor végre elhúzott, meg tudott előzni.
Több, mint 1400m szintkülönbség leadása után 18 órára értem le St Leonhardba, ahol egyből továbbgurulva a Timmelsjoch hágóútra csatlakoztam be, csakhogy előbb ennem és pár falatot vennem kellett. Irány vissza a kisváros központjába (+ 5 perc). Szerencsére könnyen találtam két boltot is, melyek után napsütötte padon, kellemes időben már nyugodtan eszegettem és küldtem sms-t a hazaiaknak a twitterre: „Bad st Leonard: a lejtö napos, meleg volt. Vásároltam kaját. Remélem még fél ó-t tudok rövben tekerni. EGÉSZ NAP BRUTÁL ELSZÁNT VAGYOK” illetve: „És a fülemben emelk-n szóló zene rengeteget seg?t. Úgy tünik bejön az elörejelz. Viszont este a Timmelsj-n akár 5fok is lehet. Hoztam sapkát!”
Az Ötztaler radmarathon kiírása szerint St Leonhardra van limitidő meghatározva, ez pedig 15:30. Mivel 4 órát feltételeznek a Timmelsjoch emelkedőjére, ezért határozták meg így ezt az időt. Tudtam, hogy végig tudom csinálni a túrát, így számomra, nem a 228 km és elvben 5500m szintemelkedés teljesítése volt a kérdéses, hanem, hogy milyen idővel és frissességgel jutok el St Leonhardba. Ezért igyekeztem jobban eddig, mint a Timmelsjochon, hiszen tudtam, hogy azon 4 óra alatt bőven feljutok. Végül St Leonhardig tisztán 8 óra 12 percet töltöttem nyeregben (mezőny húzó segítsége nélkül), így ha végig tekertem volna, 6:55-ös rajttal 15:10-re értem volna ide, azaz ilyen tempóval 20 percet időzhettem volna menet közben. Nem teljesíthetetlen tehát túrabringával sem idáig az Ötztaler radmarathon. (Azt azért meg kell jegyezni, hogy a 8 óra 12 perc tekerés mellett 2 óra 8 percet időztem, benne a vásárlásokkal, fotózásokkal, öltözésekkel.)
Ahogy a nyugodt kisvárosban a padon ettem a matrei hatalmas péksütit és egy újabb Powerbart (6-ot vásároltam e napra, ekkor még talán 2 maradt), rájöttem, hogy a nap időjárása teljes mértékben tipikus Ötztaler radmarathonos. Az olvasottak és videón látottak alapján ott gyakori, hogy esős, hűs az osztrák oldal és kellemes nyári időben tekerhet az ember az olasz emelkedőkön; bár a Timmelsjochról olvastam már, hogy résztvevők 4-5 fokot és jégesőt is tapasztaltak (este 8 óráig bezárólag)
18:30-kor indultam tovább: Jöjjön, aminek jönnie kell !

Sankt Leonhard (688 m) – Timmelsjoch / Passo Rombo (2474 / 2509 m): megállásokkal 3 óra 55, anélkül 2 óra 55 perc.
A záróautó feljutási ideje (azaz az engedélyezett idő: 4 óra, míg a győztes, Corradini ideje ezen 29km-es kaptatóra: 1 óra 32 perc.)
A Timmelsjoch dél felől egy 29km-es 2-3 szakaszból álló komoly emelkedő. Az alsó része kis bemelegítés után 9 km-n 9-9,6%-os, utána újabb 5 km-n 7,5%-os. Ezt követi egy pihentető, erőgyűjtő szakasz a maga 4 kilométeres minimális emelkedésével, végül a hágóút a meredek hegyoldalban „elkövetett” 8 km-es átlagban 8,5%-os meredekséggel zárul, amiből 4 km 10-11%-os. Mindez történik 175 km és 3300m szintemelkedés után.
A Timmelsjoch sem volt ismeretlen számomra, 2005-ben hajtottam fel rajta épp ebből az irányból, ráadásul málhával. Tudtam mire számíthatok!
Alig kezdtem meg a tekerést a késő délutáni fények sütötte szép völgyben, a diagram ellenére időnként máris komoly meredekséggel (8-9%) lett dolgom. Máshol azért lankásabb is volt. Túl St Leonhardon itt már nem siettem. A Jaufenpasson még igyekeztem, itt már úgy hajtottam, mintha egy sima túrámon lettem volna. Egyébként pedig egyáltalán nem ijedtem meg az előttem álló 1800m szintemelkedéstől; sejtettem, hogy gond nélkül feljutok: „Csak végig kell tekerni!” Valóban jó érzés, hogy az ember tudja, hogy nem kell aggódnia egy 5000m szintemelkedéses naptól. Igaz, előtte 19 nap alatt bő 40000m szintemelkedést hajtottam. :-)
Úgy számoltam, hogy tisztán a tekerés lesz 3 óra, azon kívül lesz a pihenés fél óra.
Mivel eddig a Brenneren É-i szél támogatott, már ott meg is fordult a fejemben, itt a Timmelsjochra felfelé menet már néha éreztem is: ellenszelem lesz / lett! Fél-egy kilométeres szakaszokon időnként éreztem, jobban kellett küzdenem, nyomnom a pedált, ám szerencsére a hegy illetve a fák többnyire felfogták a szelet, így nem lett szenvedős a feljutás. Moos után rövid szerpentinekkel kezdődött a 6-8 km-es meredek rész (7-8 km/ó utolsó áttételemben). Jól estek a hajtűkanyarok, ilyenkor rövid ideig segített a szél. Időnként kilátás is nyílt a völgy egyes részén emelkedő magas hegyekre. Ahogy szerintem általában a sportolók, én is igyekeztem minél tovább húzni, várni a megállással, szusszanással: azt tűztem ki, hogy 1300 m magasságig nem állok meg. Végül egészen 1600 méterig feltekertem megállás, pihenő nélkül, onnan pedig már következett a lankás és panorámás szakasz, ahol pár percet önfotóra is szántam: itt már látni lehetett a völgy túloldalán a FAL-at, egy 3100 m-es hegy meredek hegyoldalát, ahol jól látszott a felfelé szerpentinező kocsiút. Az 1-2%-os emelkedésű 4 km-en részben filmezés közben, illetve anélkül 18-20 km/ó-val haladtam, majd a végén eljött a felöltözés ideje: ? 9 is elmúlt már; a Nap már csak a hegyek tetejét sütötte; árnyékban tekertem. Miközben alulra és fölülre is hosszút húztam, öltözés közben is kihasználtam az időt: péksütit és csokit falatoztam. Nagyon úgy tűnt, hogy annyira bevásároltam, hogy végül több lett a kaja, mint ami elfogy.
Egy alagút előtt az út szélén kecskékkel találkoztam, de ők jobban megijedtek, bár nem szaladtak el. Mivel 20 óra már elmúlt és – ahogy tudtam is – a hágóutat egy turistaház illetve a túloldali osztrák fizetőkapu között 20 és reggel 7 óra közti időszakra lezárják, a forgalom szinte teljesen megszűnt. Az út mentén viszont váratlanul egy korábbiaknál nagyobb testű és szarvú szakállas kecskével találkoztam. A háznál elkerültem a sorompót és már szürkületben következhetett a meredek hegyoldalon szerpentinező 8-10%-os emelkedő. Sokáig húztam, hogy sms-t küldjek a hazaiaknak, vártam, míg 2100 méterre nem érek, de onnan már hiába próbálkoztam, hiába láttam lentebb néhány házat, térerő már nem volt.
Úgy tűnt, a naplementével megkezdődött az éjszakai lehűlés: azután gyorsan hűlt a levegő. 1/2 9-ig még rövidben tekertem (1700m-ig), majd ezután 1 órával, és 600 méterrel feljebb már-már fázni kezdtem a hosszú bringanadrágban is. A hűs idő keretbe foglalta a napot: reggel, ahogy esőcuccba öltözve hajtottam lefelé a lejtőn, most meg este kellett meleg ruhába visszaöltöznöm. A szürkületben eleinte még filmeztem, ám már a videokamera is homályosabban „látott” csak. Sajnáltam, hogy nem legalább fél - egy órával hamarabb járok erre, akkor világosban ismét megörökíthettem volna ezen a fantasztikus hegyoldalon való feljutást, így viszont a felső 9-10%-os kilométereken (néha pár száz méter erejéig kaptam egy kis ellenszelet, de nem volt vészes) már csak zenehallgatás adta jó ütemben nyomtam a pedálokat. A végén már nem sokat lehetett látni, de teljesen nyugodtan hajtottam: 7-7,5 km/ó-val a 9-10%-oson.
A hágóúton kb. 2350-2400m magasságban alagút következik, ami kivilágítatlansága és az illető lámpahiánya miatt egy résztvevő lelkét annyira megviselte, hogy emiatt nem is kíván visszatérni az Ötztalerre – olvastam egy élménybeszámolóban. Nálam volt lámpa, így simán áthajtottam a kb. fél km-es alagúton, amiből kiérve a szélben bizony jócskán hideg volt. Fáztam, ám csak azért nem álltam meg felöltözni, hisz tudtam, tábla is jelezte: Austria 1 km. Fázva – kétszer ismét alagútban – és persze sötétben tettem meg ezt a távot, szerencsére most nem találkoztam itt kecskékkel, mint múltkor; nem ijesztettek meg.
Ahogy fél órával korábban számoltam, 22:15-re (tisztán csupán 2:55 tekeréssel) értem fel a hágóra, ahol a szélben bizony fázva vettem elő ruháimat; szinte az összeset, ami nálam volt. (Otthon az adatokból láttam, hogy 3 Celsius fok volt!) Két gyors fotót csináltam, de filmezni sem volt kedvem, annyira hatott a fázás: „-Gyorsan el innen!” – gondoltam. Lábamra esőnadrágot, fölülre esőkabátot, lábfejemre kamáslit, fejemre sapkát és kapucnit húztam, kezemre pedig …téli kesztyű híján meleg zoknit, amit tartalékként hoztam elázás esetére. A Timmelsjoch emelkedőn – picit lazább tempóm miatt max pulzusom már csak 146, átlagpulzusom 131 volt.
Nem túl acélos lámpám miatt óvatosan gurultam, jellemzően 34-40 km/ó-val. 2005-ös ittjártam miatt szerencsére nem bosszanthatott fel – mert tudtam – hogy bizony a lejtőn egy szűk 2 km-es, kb 130m szintemelkedésű emelkedő akasztja meg a felhőtlen gurulás élményét. Sosem esik jól az ilyen, de most hogy számítottam rá, nem bosszantott fel. A fizetőkapu után mind több szakasz volt kivilágított, minél többet gurulhattam normál tempó mellett. Talán Zwieselsteinben volt, hogy véletlen meghallottam, hogy szól a telefonom: apu hívott, mivel a hegyről nem tudtam üzenni (2-3 percet beszéltünk). Megnyugodhattak az otthoniak is: már csak 5 km-t kellett gurulnom és megvan a siker!
Este 23 óra múltán csendben, a nyeregben felülve gurultam be Söldenbe; a házhoz érve (kb. 23:15) bezárult a kör: körbe értem. Napon belül végigtekerem a legnehezebb európai országúti kerékpármarathonnak tartott Ötztaler radmarathon elvben 5500m szintemelkedésű, valójában csupán 5200 m szintemelkedésű útvonalán. Nem üvöltöttem levegőbe boldogságom, magamban örültem és persze fülig ért a szám, amikor a ház előtt lefotóztam magam.
Egyébként 7 napon belül teljesítettem a La Marmotte napján 200 km-re 5316 m szintemelkedést, most meg 227 km-re 5203 m szintemelkedést. Ugyanakkor az érzett elégedettség a következő napokban ülepedett le bennem. Az öröm valószínűleg jobban kitört volna belőlem, ha még világossal hazaérek és kevesebb pihenés miatt a szintidőhöz közelebb végzek. Így is érzem, tudom, hogy képes vagyok túrabringámmal is szintidőn belül végigmenni, de mégis jobb lett volna. Talán legközelebb egy még kevesebb filmezős és fotózós és még sietősebb próbatúrán.
Mivel mezőny húzóereje nélkül hajtva a tisztán mért tekerési idő (12:01) bő fél órával kevesebb, mint szintidő, így azt mondhatom: ha hasonlóan edzett (és még pihentebb) vagyok, akkor bizony túrabringámmal is jó esélyem van rá, hogy szintidőn belül célba érjek (akkor szerintem a tekerési idő 11:35 alatt lenne).
Az Ötztaler szlogenje: Ich habe ein traum (van egy álmom). Azt gondolom sok amatőr kerekesnek ez az álma. Aki ezt végigcsinálja, az a legjobb túrázók, bringamarathonosok közé tartozik. Egyre közelebb vagyok ezen álmomhoz. Jövőre regisztrálni fogok és ha bekerülök a kisorsoltak közé, ott leszek a rajtnál, hogy az Alpok több, mint 100 2000-es emelkedőjére való feltekerés után feltegyem az i-re a pontot.

Mikor a házba vittem bringámat, a tulajdonos hölgy örömmel üdvözölt és jegyezte meg: a sötétbeni hazaérkezés miatt azért ő is aggódott picit. Bár az étterem úgy hirdette, hogy 24 óráig meleg konyha van, mivel ? 12-re értem haza és nyugodtan akartam fürdeni, lemondtam a meleg vacsiról, viszont hideg vacsorám után mindkét gyümölcskonzervet betermeltem. Az estét a Tour de France, andorrai, arcalisi szakasz-összefoglalójának nézésével zártam, ahol egy rövid szökéssel Contador megmutatta, hogy bizony ő a Tour favoritja.
Adatok: indulás 7:38
Leág Öetz (8:41-45 vetk.) TM: 1:01:07 DST: 31,03 SAV: 30,5
Kühtai, 2017 m (10:55-57), közben megállás, öltözés, film 22 perc TM: 2:49:14 DST: 49,64 SAV: 10,3
Kematen, vetk (11:43-47) TM: 3:23:05 DST: 72,47 SAV: 40,5
Innsbruck, … m (12:15) TM: 3:48:00 DST: 83,3 SAV: 26,1
Brennerpass (14:20-33) – előtte pihi, kaja 19 perc TM: 5:33:40 DST: 119,7 SAV: 20,7
Sterzing (eltévedés, öltözés) 15:08-18 TM: 6:05:21 DST: 137,92 SAV: 34,5
Jaufenpass, 2099 m (17:17 – 21) – 2-3 perc filmezős tekeréssel TM: 7:39:50 DST: 153,83 SAV: 10,1
St Leonhard (18:00-18:30) , vásárlással együtt TM: 8:12:00-8:16:46 DST: 173,5 – 175 SAV: 36,7
Timmelsjoch (22:20-25), útközben fotó, film kaja 55 perc TM: 11:11:11 DST: 204,1 SAV: 10,0
Sölden (23:15) , előtt lejtőn telefonálás 5 perc TM: 12:01:31 DST: 226,7 SAV: 26,9

Összes idő St Leonhardig: 10:22, abból 8:12 tekerés / kellene: 8:45 Összes idő: 15:37, ebből tekerés: 12:01 kellene kb. 13:00

Györgyi Gábor