Györgyi Gábor: 2009 - Sion Pas de Morgins 1369 m, Col de Bassachaux 1778 m kerékpárral, bringával
GYÖRGYI GÁBOR
ALPESI KERÉKPÁRTÚRA VII. évad
bringával rekord(om)ról rekord(om)ra
Linkek




VENDÉGKÖNYV


Google


WWW
gyorgyigabor.hu



Kanári szigetek
fotóalbum!





2000-es emelkedőim
a térképen (114 + 4)!






Pireneusok 2007



MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt




NAGYOBB TÚRÁK
2009 Alpok

2009 Tenerife,
La Palma

2008 Alpok

2006 Alpok

2005 Alpok

2004 Kerékpárral a
Tour de France alpesi hágóin

2003 Kerékpárral
az Adria mentén Montenegróig

2002 Görögország

2001 Svájc - Alpok

2000 - Alpok - Adria

1999 Szlovén - horvát - osztrák

1999 Tátra, Krakkó

1998 Tátra

1998 Magas tauern

1998 Tátra túra

1996 Dolomitok

1995 Tátra túra

1993 Tátra túra

7. nap: Gr Dixence (2141 m)
, Arolla (2006 m)
                       2009 Alpok kezdőoldal                        9. nap: Col Colombiere
, Croix-Fry, Aravis

2009. június 28, vasárnap – 8. nap: Bramois Pas Morgins (1371 m) Col de Bassachaus (1778 m) – hegyi ösvény – Morzine – Montriond, kemping
Nap adatok = 87,2 km + 1700 m szintemelkedés
8. nap végéig megtett táv és szint: 881,46 km + 20225 m szint

Mivel nem túl elrettentő napra számítottam, elegendő alvás után jegyzetírással töltöttem kis időt, majd nyugodtan megreggeliztem és néhány ruhát is kimostam. E nap – tervemnek megfelelően – készültem elhagyni Svájcot és vártam, hogy végre Franciaországba érkezzek. Ott eddig nagyrészt szép élményeim voltak, mindig jól érezte magam. Franciaországban sokkal nagyobb a bringás kultúra, jobban respektálják a kerekeseket és jóval több van belőlük, mint Svájcban.
Már napok óta foglalkoztatott, zavart, szinte a túra legelején feltűnt, hogy bizony a hátsó kerekem sokkal kopottabb, mint az első. Bár tudtam, hogy kibír még 1-2000km-t, a terhelése miatt jónak láttam kicserélni a két kereket: inkább kopjon gyorsabban a kevésbé kopott és kerüljön előre a hátsó. Nem akartam emiatt kockáztatni a Marmotte bringamarathont.
Gond nélkül kb. fél óra alatt meg is lettem a kerékcserével, majd 11:15-kor hagytam el a kempinget. Pár kilométer alatt Sionba értem, ahol azért illett picit szétnézni. Sion Wallis kanton fővárosa, kb 30000 lakosú városka, melyben több vára és a városmas, sétálóutcák érdemelnek figyelmet.
Sion, Svájc Switzerland A centrumot megtalálva séta során kis időre beültem egy cukrászdába péksütit és fagyit enni, majd feltoltam bringámat a várba.
Nézelődésem elhúzódott, így tán 1 1 is elmúlt mire végre nekivágtam a Rhone völgynek, először a főúton. Megint gondot okozott a jó, kis forgalmú utat megtalálni. Találomra (?) hajtottam le egy keskeny úton a bringautat megtalálni. Bár sikerrel jártam és örültem, hogy az erős szelet felfogják a fák, Murphy közbeszólt, mert 2 km múlva a murvássá váló utat ott kellett hagynom. Sion, Svájc Switzerland Szőlősorok, egyéb növények között, illetve nyílt mezőn küzdhettem az erős, táskáimba jól belekapó széllel. Bosszantott is. Egyébként mintha olvastam is volna valahol, hogy itt jellemző is az erős szél.
Egyre bosszúsabb lettem, de tapostam a pedált. Sebességem – döbbenetes ! – 16-18 km/ó körül mozgott. Végül Martigny előtt, derekam, hátam már jócskán elfáradt; jól esett benézni egy benzinkúthoz és kaját és finom üdítőt venni. Ahogy lekászálódtam a bringáról, akkor éreztem igazán, hogy hogy kifárasztott az ellenszeles küzdelem. Rhone valley, völgy, Svájc Switzerland Martignytól az út ÉNY-nak fordult és 20km múlva Montheytól kezdődött is a Morgins hágóút, ahol már nem kellett szélre számítanom. Noha csak 20km-t kellett volna még hajtanom (és nem is tudom, hogy ellenszélben vagy sem)? Annyira elegem lett az indokolatlan (front sem volt) szélből és annyi erőt vett el, hogy dacból is úgy döntöttem: a 20km ellenére is vonatra szállok és Montheyig is pihenek. Nagyon pipa voltam!
A vonaton légkondi híján jócskán meleg volt, ráadásul az sem kizárt, hogy a szél is elállt. De legalább jól esett fél órát ücsörögni. Montheyben (424 m) utam hamar nekiindult az 1369m-es, szűk 1000 m szintkülönbségű Pas de Morgins hágóút nak. Az emelkedő a végső 4-5 km-es fennsík szerű részig jellemzően 6-8%-os, mindössze 1,5 km 10,6%-os. Pas de Morgins Val d'Illiez Svájc Switzerland Az út elején házak között pedáloztam és álltam meg hamar ebédre. A hágó leágazásáig még 2001-ről ismerős úton pedáloztam, hiszen akkor e völgy végén laktunk 1675m-en, Champoussinban, oda többször is fel kellett tekernem a túrák végén. A leágazást követően talán még 1-2km-ig akadt néhány ház, 1-1 szerpentinkanyar és néhány bringás, akik közül nem egy bunkó módra köszönésem ellenére kussolt. Nagy az Isten állatkertje! Ezeket is odasorolom, akik lenézik a málhás túrázókat.
Pas de Morgins hágóút Svájc Switzerland 1100 méter felett többnyire zárt, kilátást nem adó erdőben értem a 10-11%-os meredek részre, ahol – ha jól emlékszem – egy engem megelőzött könnyű bringás srác alig tudott tőlem elszakadni. Amint láttam, hogy nem sokkal gyorsabb - már amennyi nem került nagy áldozatba -, picit ráerősítettem és alig-alig maradoztam le. Érkezett később egy másik srác és társa is, ők könnyedebben húztak el mellettem, később mikor valamiért (talán egy forráshoz vízért) visszagurultak, picit beállt mellém és mondta is: „El sem tudja képzelni milyen (nehéz illetve mennyire más) lehet ekkora pakkal feltekerni.”
1230 méter körül ért véget az igazán meredek, onnan néhol már-már sík kilométer következett, kinyílt a völgy, szép kilátás nyílt a tájra. A Morgins településen több montist is láttam, sőt egy-egy nyitott üzletből és bringaszállító autókból, a montison térd és könyökvédőiből úgy tűnt, downhillverseny lehetett a környéken. Morgins után emelkedett még egy picit, majd 18 óra után nem sokkal felértem az 1369m-es Pas de Morgins hágóra, ahol a France, illetve Haute Savoie Department táblákat és egy tóra és szép hegyekre nyíló váratlan pazar panoráma láttán alig bírtam magammal: Pas de Morgins Svájc - Franciaország határ VÉGRE! ITT VAGYOK FRANCIAORSZÁGBAN ! A korábbi 4 évnyi – francia Alpokat is érintő nyári - túráim alapján úgy éreztem: innentől minden tökéletes lesz: csodás, nagyon kedvelt táj, kellemes meleg idő, szuper hágók, legendás emelkedők.
A tóból szökőkút tört fel, a hegyek baráti magasságúak, 1800-2400m körüliek, füvesek, fásak voltak, ideális kirándulóvidék. Filmezés után pár km alatt legurultam Chatel településre (1180 m), ahol bizony montis downhillverseny utáni hangulat volt csodás késődélutáni fényekben. Időztem is picit, magamba szívtam a bájos kis település feelingjét; egy pékboltban perceket kellett viszont várnom, mire előbukkant az eladó. Ahogy terveztem, innen – kis kockáztatással – délnek folytattam utam.

Col de Bassachaux diagramja

Térkép szerint az 1778m-es Col de Bassachaux hágóig bizton számíthattam aszfaltra, utána mindössze 2 km-t kellett valahogy megtennem a hegygerinctől délre, hogy onnan már ismét aszfalton haladhassak, gurulhassak le többszörös Tour de France szakasz célállomás, Morzine-ba, ahová a sátorállítást terveztem. A neten műholdas térképen nézegettem a környéket és úgy tűnt, van ott könnyű terepen haladó út, csak éppen kinyomtatni elfelejtettem.
Col de Bassachaux France Chatel végén még gurultam egy kicsit, ám hiába kerestem, vízvételi lehetőséget nem találtam, így egy végső háznál – mely előtt montisok beszélgettek – kértem vizet.
A völgyi út szurdokvölgyben haladt délnek, így egy ideig nem is kaptam napfényt. Nem volt vészes az emelkedő, a komoly meredekség a végső parkolótól kezdődött (1240 m). Onnan keskeny magyar erdészeti út jellegű aszfaltcsík, 9-10% meredeken tekergett felfelé erős fenyőillat közepette. Időnként autók is jöttek. Nem tudom mitől, de nagyon jól sikerült elkapnom a ritmust, így jó erőben, megfelelő tempóval fogyasztottam a szintkülönbséget. Col de Bassachaux France Málhám ellenére, kifejezetten nehézség nélkül, jól esően nyomtam a pedálokat (többször hosszan kiállva): 140-145-ös pulzus és eleinte 6,5 – 7 km/ó, később, már csupán 8%-oson 8 km/ó sebesség mellett. Felfelé haladva kb. 1450 métertől mind jobban nyílt erre-arra kilátás, 1550 métertől pedig már a völgy napsütötte végső ívére is, az erdő mentes, mezei, legelős, sífelvonós részre is ráláthattam. Csodás volt! Noha ezek nem a havas és sziklás hegyek, inkább füves 2000-esek voltak, igazán tetszett a táj, a nyugalom. Gondoltam is rá: ez épp szüleimnek is való terep; nekik is beajánlom majd.
Kb. 1550 méteren, útszéli kőkorlátra ülve vacsoráztam meg és üzentem haza örömmel: Vegre a reg vart feldobodottsagot erzem! 20km vonat(szel miatt) utan a Morgins hg-n is jo eröben voltam, a teteje szep, a fr oldal pazar! Chatel bajos,az ota egy csendes vgy-ben megyek delnek, kiallva hajtasra ideal emelk-n mar 1550m-n vagyok, panoramas fenyöillatos a vacsi! A lejtön lesz 2km földut is
Col de Bassachaux France A hazaiak – a twitteren olvasva – érezték is, hogy Svájcból Franciaországba érve egyből jobb kedvvel, megint mint régen, lelkendezve üzentem.
A végső két kilométer már a fákat elhagyva mezőn haladt, ám egy kanyar miatt sokkal jobban beláthattam az egész környéket. Önfotó és –filmezés miatt 20:38-ra (még fél óra naplementéig) értem fel az 1778m magas Col de la Bassachaux hágóra, ahol a hágótábla mellett egy jópofa képregényt is kitettek egy táblára. A szöveget persze nem értettem, de utóbb az egészet fotóról megnézve mind egy-egy felhívás lehet, hogy ne szemeteljenek az emberek, ne engedjék ki a lezárt legelőről a teheneket, ne tapossák le a virágokat és kutyákkal ne zavarják a legelésző állatokat.
Col de Bassachaux France Fotózás és filmezés után a hágóról az Y-ban elágazó két út közül a jobb oldalit választottam, mert a másik picit még (?) fölfelé indult. Ahogy most ismét ránézek a műholdas térképre már tisztán látszik is hol szúrtam el. Bizony a másik utat kellett volna választani, mert a lefelé induló a műhold szerint is elfogy egy idő után.
Ahogy lefelé fékezgettem a földúton, a két nyomvonalú földút pár száz méter után ösvénnyé szűkült, majd kb 80 m szint leadása után itt-ott már le kellett szállnom, sőt egy idő után már csak gyalog tudtam ereszkedni a bringával. Picit bizonytalanabb lettem, de ennyit visszatolni, tekerni nem akartam: Hátha jobb lesz nemsokára – gondoltam optimistán, naívan.
Col de Bassachaux , Morzine France Sajnos ellenkezőleg: hamarosan következett előbb egy rövid, 5 méteres meredek rész, ahol csak nagy nehezen tudtam leereszteni a bringát. Ezután már végig mellette kocogtam és fékezgettem, miközben egyre meredekebb lett az ösvény, egyre nehezebbé vált az ereszkedés. Egy alkalommal balra lefelé tipikus downhilles ösvényt is láttam, majd talán számomra is ilyen következett ? Innen már nem volt visszaút, de nagyon nehéz volt már tartani, kerekein tartani a málhás bringát. Egy alkalommal mikor megcsúszás, vagy ügyetlenkedés után a bringa el is feküdt és le is esett róla az egyik málha, kiborultam és a levegőbe is üvöltöttem mérgemet! Col de Bassachaux Les Lindarets France Miért kellett így zárulni ennek a csodás napnak? Annyira jó volt a délután! Talán az is okozhatott bennem feszültséget, hogy nem voltam meggyőződve róla, hogy tuti vezet valahová az út: lent e mélyben egy tó látszott és nem tudtam utam merre tekereg tovább. Tudtam, hogy a kinézett utam szerint DK felé a hágótól mindössze 100-200 méterrel lejjebb van falu és út is, de a mélyben látott tó más irány, arra még több száz méter hasonló ereszkedés is várhatott rám. A visszaút pedig brutális lett volna: rengeteg erőbe is időbe került volna.
Végül lenyugodtam és tovább ereszkedtem; szerencsére hamarosan becsatlakoztam egy merőlegesen, és DK felé haladó két nyomsávos földútba, ami 10 perc alatt végre Les Lindaretsbe vitt. Közben egy szép vízesés esett utamba, mely függőleges sziklákról kb. 20 méter magasságból hullott alá. Hibámnak és a néhol veszélyes ereszkedés következtében órám már 21:10-et mutatott, még kb. 30 perc kellett volna a BIG csúcs Avoriazig, de végül lemondtam róla. Bosszantott a dolog, hogy hiába kapaszkodtam fel Chateltől 700 m szintet, a BIG az eltévedésem miatt nem lesz meg. Picirit kárpótolt csak, hogy épségben leértem az aszfaltútra, amin már naplementét követő szürkületben suhantam Montriondig majd onnan lankás emelkedőn Morzineba. Hiába hajtottam azonban plusz 3 km-t Morzine-ba, ott nem találtam kempinget a kisváros térképén. Hamarosan meg is tudtam: Morzineban nincs kemping; a legközelebbi Montriondban van. Tudtam egyébként arról, csak gondoltam, jobb, ha annyival is feljebb alszom. Gurulhattam hát vissza; tartoztam egy úttal az ördögnek, ami este 3 10-kor sötétben már nem igazán hiányzott.
A montriondi kempingre sportpályák és fatelep mellett találtam rá; noha a nagykapu zárva volt (picit meg is ijedtem), a kis gyalogkapun be tudtam menni. 1 11 tájban már sátram állítottam, mikor a szembülső házból vett észre a kemping tulajdonosnője, akinek – noha nem értettük, mit mond a másik (én angolul) – adminisztráció után egyből ki is fizettem a kempingben töltendő éjszaka árát.
Vacsora és a másnapi hosszú napra való előkészületek után éjféltájt oltottam lámpát / zseblámpát.

Adatok: Idő / TM Táv / DST Részátl: Szintemelk. Átl pulzus Max pulzus
Elején elmaradt mérés1:22:19 ...11690
Martigny 3:11:0931,818,3 km/ó58 m125109
VONAT MOntheyig
Pas de Morgins (1369 m) 5:11:5949,338,7 km/ó950 m140126
Chatel5:24:17 55,3529,4 km/ó.12681
Col de Bassachaux (1783 m) 6:45:0865,958,0 km/ó648 150129
Montriond, kemping7:47:1183,7517,2 km/ó54 m150113
Összesen: TR/D: 92,5 MXS: 53,8Táv mérés kezd.-től AVS: 13,11710 m Kcal: 3141

Györgyi Gábor