Linkjeim Túráim:
VENDÉGKÖNYV
Ötztaler radmarathon fotóalbum!
Kanári szigetek fotóalbum!
2000-es emelkedőim a térképen!
MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt
NAGYOBB TÚRÁK
2011 Olasz & Svájci Alpok
2011 Francia Alpok
2010 Pireneusok
2009 Alpok
2009 Tenerife, La Palma
2008 Alpok
Pireneusok 2007
2006 Alpok
2005 Alpok
2004 Kerékpárral a Tour de France alpesi hágóin
2003 Kerékpárral az Adria mentén Montenegróig
2002 Görögország
2001 Svájc - Alpok
2000 - Alpok - Adria
1999 Szlovén - horvát - osztrák
1999 Tátra, Krakkó
1998 Tátra
1998 Magas tauern
1998 Tátra túra
1996 Dolomitok
1995 Tátra túra
1993 Tátra túra
|
2011. május 22, vasárnap: Landeck – Ischgl (1376 m)– Idalpe (2320 m) – Ischgl – Landeck – Reschenpass (1504 m) – Rojen – Belpiano / Schöneben (2105 m) – Reschenpass- Landeck – Imst – Haiming kemping = 232,41 km + 3706 m
6 óra alvás után keltem egy terv szerint is 200km-es hegyi bringás napra. Tudtam, hogy nem lesz egyszerű, talán tudat alatt az motivált és adott erőt, nyomta el a fáradtságot, hogy tudtam: ez az utolsó; másnap utazom haza. Tiroli egész napos bringatúrámra ismét két 2000 m fölé vezető aszfaltos út maradt: az öt napos kiruccanás legnehezebbje, Idealpe (2320 m) délelőttre, a nap végére pedig az éppen olasz területen levő sífelvonó állomás, Schöneben / Belpiano (2105 m). (Nem tudom, átjön-e a leírásokból, ezért leírom: túráim, szinte sosem kényszerek; imádom az emelkedőket, a természetet, tájakat, szép panorámát, friss levegőt. Viszont mivel ráálltam a 2000m feletti aszfaltos utak begyűjtésére, célom eléréséhez fel „kell” őket keresnem, ezért e szó alkalmazása. A hegyi bringázás nem kényszer, hanem öröm számomra.)
Idalpe (2320 m) már évek óta ismert számomra, részben a salite.ch emelkedődiagram gyűjteményekből, illetve a quaeldich.de lapról; egyike a legnehezebb osztrák (és alpesi) emelkedőknek, melyet ráadásul az átlagbringás nem keres fel; ide többnyire csak e fanatikusok járnak. (Míg a quaeldich adatai szerint Izoardra, Galibier-re a tagok közül 111-256-an feltekertek már, addig az Idalpén 6-an jártunk.) Bő 7 km alatt kb. 950 m szintkülönbséget emelkedik, meredeksége a kaptató második felében 3 km-en át is 15-17%-os. Brutális ! Schöneben / Belpiano-ra (2105 m) a quaeldich.de – n leltem rá, gyakorlatilag egy eldugott keskeny – az átlagosnál talán csak picit nehezebb - aszfaltcsík, amit talán csak a helyiek és az ott síelők ismernek, térképek sem nagyon jelölik.
Nem volt kérdés, hogy reggel a kegyetlen Idalpéval kell kezdenem.
A szokásos készülődés mellett reggel fékjeimet feszesebbre, erősebbre állítottam, hiszen előző este, a hochsöldeni vizes ereszkedés nagyon megfogyasztotta őket. A reggelit már meghagytam a vonatra; ami egyébként – meghirdetetten – kalauz nélküli szerelvény: érvényes jeggyel felszállást kértek az utasoktól. No az ilyen járatok nem működhetnének Magyarországon. Nem tartunk még ott, hogy aki a közösből ki akar venni, az áldozni is hajlandó legyen érte. Nálunk csak segélyeket meg nyugdíjat szeretnek kapni, akár idejekorán, ezzel szemben több százezren divatot űznek az adócsalásból, meg leszázalékolásból, anno a katonaság alóli kibúvásból.
Erkölcsöt és tisztességet illetően nagyon messze vagyunk Európa fejlettebb részétől….. Nem beszélve azokról, akik semmittevés mellett inkább „leszedik” a mások által megtermelt javakat, ellopják a templomból is a padokat, mentőautóból a felszerelést. Mindez egy Európai Úniós országban, 2011-ben!
Vonatom 9 órára ért Landeckbe, ahonnan ¼ 10-kor útnak is indultam a Silvretta / Bielerhöhe hágóút völgyében Ischgl felé. A hágón 2007-ben jártam, így - noha ismerős völgyben hajtottam - meglepett, hogy csupán 1376m-ig kapaszkodok fel és onnan következik Idalpe 950m szintemelkedése. Szép kis falvakon hajtottam át; az út eleinte valamivel jobban, később kevéssé emelkedett. Mivel Déltirolban és itt Tirolban is meleg idő volt, illetve még Magyarországról láttam pár webkamerát és erős olvadás mutatkozott, igazán meglepett a tábla, mely szerint a Silvretta hágóúton még tart a téli útzár. Hm… Ilyenben sem volt még részem; május 22-e volt.
Picit hűs-napos reggel volt. ¼ 12-re értem Ischglbe, ahol az egyébként nyáron / télen komoly üdülőfaluban alig volt élet; embereket is alig láttam az utcákon, míg erre-arra hajtottam kerékpárom, hogy megleljem az Idalpéra induló utat. Épp összekészítettem mindent, bekaptam egy banánt és egy péksütit, mire a gyorsan érkező felhőből esni is kezdett. Elmúlt nappal szemben, a gyorsan mozgó felhőknek hála fél óra múlva már sütött a Nap, addig egy ideiglenesen elhagyott ház fedett része alá ülve eszegettem. Volt időm kiválasztani, mely cuccaim ne cipeljem fel a hegyre és mi az, ami szükséges lehet. 12 órakor a nedves úton megkezdtem a 7 km-es 10-17%-os meredek emelkedőt 5 napos kiruccanásom legmagasabb pontjára.
A kaptató első egyenese a diagram 10,4%-a ellenére azonnal 10-13%-osan indult; nem teketóriázott! A hajtűkanyart követően sem csökkent a meredekség. Mivel a szokásos túrázó áttételemnél – az Ötzi miatt is – nehezebb áttétel volt bringámon (28*34 helyett 28*32), így itt sem zavart, nem bántott, hogy időnként halszálkázva tekerjek, haladjak fölfelé; a lényeg: tekeréssel feljutni. Hogy őszinte legyek a diagram első km-re írt 10,4 – 11,3%-val nem erre számítottam. Úgy tűnik nem voltak pontosak az adataik. POLARom rögzített értékei szerint az első másfél km is 12,5%-os volt, benne 14-16%-os résszel is, majd ezt követte 1600 métertől 1645 méterig, egy felvonóállomásig egy km-es lankásabb rész. A nehezebb részeken visszanézve is nagyon látszott a meredekség. Nem enyhe mértékben emelkedtem a település fölé. Jól esett picit szusszanni a lankás részen.
A következő rövid 12-15%-os szakasz végi hajtűkanyarnál elágazás is volt: egyenesen tovább a Fimba völgyön át Svájcba lehet – később földúton – Svájcba hajtani, illetve fordulással Idalpére. Az utolsó pihentető pár száz méteren megkerültem az újabb felvonóállomást, majd 1690 métertől következett „az” a 3 km-es 15-17%-os meredek szakasz, időnként sípályákat keresztezve, drótkötélpálya alatt elhaladva. Gyakran halszálkázva hajtottam fölfelé, hol a falu felé, illetve a völgy túloldalára nyílt kilátás, hol pedig Idalpe irányába. A bárányfelhős idő nagyon széppé tette a mászást.
Az emelkedő nehézsége, illetve a meredek részek fotós, vagy videós megörökítése miatt is persze kilométernél gyakrabban álltam meg; főleg hajtűkanyaroknál videóztam, ahol jól látszódott a meredekség. POLARom időnként 17-19%-os meredekséget is mutatott; nem is bírtam sokáig, amikor menetközben egyik kezemben kamerával hajtottam.
Időnként a nagy feladatot (feljutást) apróbb szeletekre, részcélokra bontottam: nem megállni az adott kijelölt magasságig; pl. 1900 méterig, vagy megállás nélkül túljutni az előttem pár száz méterrel látható meredekebb részen; majd azután jöhet a szusszanás. Küzdelem volt a javából ! A sípályáknak és a magasságnak köszönhetően gyakran, illetve többnyire szép kilátásban lehetett gyönyörködni, az út irányából adódóan többnyire a havas Fimba völgy felé, illetve Idalpe irányába.
Kb. 2100-2150 méter magasságára érve lassan felhősebb lett az ég, de semmivel sem igyekeztem jobban; megfelelő helyen újabb önvideót csináltam a 13-15%-oson való küzdelemről. 2180 m fölé érve valamelyest enyhült a meredekség; a következő km „csupán” 13%-os volt. 14 óra után értem fel a felvonó fölső állomásához, ahonnan be tudtam azonosítani a Jerry Nilson (www.cycloclimbing.com) által felkeresett murvás hágóutat is; arrafelé vezetett egyébként feljebb még az aszfaltút is, azonban az épületeket követően 300 méterrel murvás útba váltott. Felértem Meglett az ötödik 2000m fölé vezető út is.
Miközben felérésem örökítettem meg, illetve körbefilmeztem, akkor tűnt csak fel, hogy bizony a Fimba völgy felől már nem csupán befelhősödött, hanem egyre sötétedett is; érett az újabb eső. Igyekeznem kellett, hiszen már az elmúlt esti hochsöldeni vizes, 11%-os lejtőzéskor is nagyon óvatosan kellett ereszkednem a vízben gyorsan fogyóm fékpofák miatt, jobb volt el sem képzelni, mi lett volna a 15-17%-os kilométereken, lefelé Idalpéről. 15-25 km/ó közti sebességgel mertem csak ereszkedni, mert nagy tempóról képtelen lettem volna sebességet csökkenteni. Veszélyes lett volna.
Óvatos ereszkedésem közepette, kb. 1800 méteren kezdett csepegni, azonban tovább nem romlott a helyzet. Ahogy lassan lejjebb és lejjebb értem, úgy tűnt fel, hogy a tető óta a száraz időben is a tető óta felére apadt a fékpofák vastagsága. Már-már aggódni kezdtem: „-Csak tartson ki az aljáig; legyen még hová húznom a féket.!” A késődélutánra tervezett másik emelkedő nem ígérkezett durván meredeknek, oda nem kellett extra fékerővel számolnom. ¾ 3 tájban értem vissza épségben Ischglbe, ahol fel is vettem a ház nyitott, ajtó nélküli garázsában hagyott cuccaimat.
Erős hátszélben gyorsan roboghattam Landeck felé a völgyben; mint nemsokára kiderült: ez már a vihar, zápor szele volt. Az eső előtt 9 km-re, Kapplig jutottam csak: túl gyorsan haladtam és utolértem az elvonuló esőzónát. Egy fedett buszmegálló védelmébe húzódtam és ebédeléssel ütöttem el az időt; ¾ 4-kor indultam tovább; a vizes, tócsás aszfalt miatt ideiglenesen kamásliban. Landeckben már minden száraz volt, ismét nyári öltözetre vetkőzhettem. A Reschen hágó felé fordulva kifejezetten szép, napos, bárányfelhős, kellemes időnek tűnt; úgy éreztem, hogy az esőt adni képes légtömegek elvonultak, nem lesz több csapadék.
A D – DNY felé található Reschen hágó felé az út az első 8 km-n DK felé indult, ráadásul ellenszél lassított és kedvetlenített el. A bő 30km-es lankás völgyben – ahol a főút miatt ráadásul 15 km hosszan mellékútra kényszerülnek a kerekesek - ellenszélben hajtani elég idegörlő lehet. Bosszantott a dolog, hiszen Landeck felé hajtva inkább ellenszél volt; így a Reschen hágó okkal reménykedhettem hátszélben. Gondolkodtam közben és pozitív irányba fordítottam azokat: „-Amilyen erősen fordul majd a völgy DNY-i irányból DK felé, simán lehet, hogy megfordul a szél” Bizakodtam…. És be is jött.
Az útirány fordulásával megérkezett a gyenge hátszél is. Prutzig ismerős apróbb buckákra kellett csupán felkapaszkodni, ott viszont tábla terelt le a főútról, mert a határ közeli Pfundsig a kocsiút autóúttá vált. Ezért sem szeretem ezt a völgyet. A jó, gyors haladás helyett már a szomszéd faluig letekert 3km-n is kb. 30 métert kellett feleslegesen felkapaszkodni (majd onnan legurulni), aztán Riedtől a következő bucka már 67 m emelkedést jelentett, fele ismét „értelmetlenül”.
Szerencsére legalább az időjárás jónak tűnt; csupán kb. 1 óra tekerés után tűnt fel, hogy mögöttem, Prutz környékén eléggé sötétek lettek a fellegek. Hullámzó utamról kb. 50 méter szintet gurulva érkeztem meg 19 óra tájban Pfundsba, mely végén egy büfét jegyeztem meg magamnak: mivel sejtettem, hogy a hegyen el fog fogyni a kajakészletem, gondoltam visszaúton a büfé jó szolgálatot tehet majd.
Nauders felé ismerős, enyhén emelkedő úton hajtottam; a sötét felhő már közelebb volt a hátam mögött, de látszott: az Inn völgyében továbbhaladva nem fog elkapni. Naudersben, majd picit feljebb, a határállomásnál is betértem benzinkúthoz, illetve egy üzletbe energia-utánpótlást venni, de csupán csokit, müzliszeletet vehettem; és még elemet, a hátsó lámpámba. A határállomás előtti egyenes útszakaszról tűnt fel, éppen az út végében, a hegyen valamiféle épület: „-Az lehet, a Belpano, Schöneben!” – oda tartok; az e 3,5 nap túrázás utolsó 2000m fölé vezető útjának a vége.” Időközben a levegő fokozatosan lehűlt; alul-fölül hosszút húztam magamra. Sajnos este lett, és még bőven odaúton hajtottam; A Reschen hágó is még kb. 2 km-rel volt előttem, ahonnan 600m szintemelkedést jelentett Belpiano, hogy onnan több, mint 70km-t kelljen még a kempingig tekernem. Nem esett jól, de a motiváció vitt tovább….
Meglepett, hogy nincs nagy élet a határ környékén, aztán fent Resia / Reschenben sem volt. Épp picit szitálni kezdett az eső, amikor helyet kerestem, hogy hol fogyaszthatnám el vacsorámat. Egy elhagyatott házikó fedett terasza alatt a konyharuhát ölembe terítve ettem meg májkonzervemet és a maradék kenyeret.
Noha esőkabátban és kamásliban indultam útnak, 2 km-rel odébb, a tó nyugati oldalán, ahonnan felvonó indult Belpianóhoz, már vetkőzhettem is le (szerencsére). Egyébként meg az eső – és felhők – elvonultával nagyon szép fényekbe „öltöztek” a tó keleti partjának 2500-2900m magas hegyei. A tó végében viszont a majd’ 4000m magas Ortler környéke még nagyon fehér volt. Órám ¼ 9-et mutatott.
A Belpianóra vivő kaptató a quaeldich.de ismertetője szerint – nagyrészt zárt erdőben – 7-10%-os meredekséggel kapaszkodott az út 1790m magasságig, ahonnan már a hegy túlsó oldalán ereszkedett (szerencsére csak) 20 métert. A következő 2 km 2-8%-osan haladt a patak által kettészelt mezei részek Rojen néhány házáig, ahonnan aztán ismét többnyire zárt erdőben, 9-11%-os meredekséggel ért fel a 2105m magas Belpiano / Schöneben turistaházig. Az épülettől már nem, előtte nyílt csak kis kilátás. Az épületnél megejtett fotók alkalmával bizony már vakuznom volt célszerű; eléggé sötétedett már.
Eleinte meredekebb, utána lankásabb, de összességében hosszú lejtőre számítva alaposan felöltöztem. A Reschen tópartig már valamicskét lehetett látni a lejtőn (bár néha szükség volt a lámpa fényére), ám aztán már sötétben érkeztem Pfundsba, ahonnan hullámos, de tendenciájában lejtős 34 km állt előttem Landeckig és onnan még a folyó mentén kb. 27-28 km a haimingi kempingig. ½ 11 volt, nyitva volt még az odaúton megjegyzett étterem, szükség volt még energiára, betértem hát. Szendvicset kértem, nem egyszerűen, de sikerült kapnom. Elsőre azt mondta a kiszolgáló, hogy mindenük elfogyott, ám amint győzködtem, hogy kenyér és felvágott elég, egy jó nagy, felvágottal, zöldséggel és még nem tudom mivel töltött óriáskiflivel érkezett. Ideális volt: nagyon jól esett, egyből frissebbnek éreztem magam. Ez kellett, nem a kis csoki vagy müzliszeletek!
23 óra tájban hagytam el Pfundsot: kb. 2,5 óra további tekeréssel számoltam még. Nem véletlen írtam, hogy reggel is tudtam: nem egyszerű nap áll előttem (6 óra alvás után). Fülemben zeneszóval, bár hullámos, de több lejtőt, mint emelkedőt tartalmazó úton hajtottam, így végül könnyebben sikerült átvészelni a Landeckig tartó szakaszt, mint vártam. Bár az utolsó, majdnem sík 8 km-n már nagyon túl akartam lenni; ott már semmi érdekesség nem volt, legalább ötször tekertem már rajta.
Landeckben a vasútállomáson hajnali 1 óra tájban (?) picit leültem az épület mellett és falatoztam egy kicsit: további kb. 27 km várt rám a kempingig az Inn völgyében. Mire visszaültem a nyeregbe, csepegni, majd esni kezdett, így a sötétbeli tekerést ez „dobta” még fel. Így a túra végén, elégedetten nem nagyon tudott felbosszantani: sikeres 4 napot zárva elfogadtam, igaz, mi mást is tehettem volna. Kb. 10 km múltán a végig folyópartinak hitt út, a víz mentén beszűkült hegyek északi oldalán emelkedni kezdett, ám hiába vártam, hogy 1 km múlva visszatérek a folyó mellé, csak fölfelé vezetett továbbra is.
Kb. 1,5 km után egyre jobban izzadtam már, mind jobban bosszantott a dolog: Meddig megyünk még fel? Pedig összességében tán 3 km is volt az emelkedő: mérgemben már azt kérdeztem az ég felé nézve: „-Hová viszel fel engem ? Az Everest a cél ?” Nem elég, hogy sötét van (bár ez nem zavar, de jobb azért világosban bringázi), nem elég, hogy esik az eső, noha folyóparti a kempingem, útközben minek felvinni az utat akár 200m-rel is a vízszint fölé ? Meg is izzadtam alaposan. Eredendően hazaútra is Landeck és Haiming közt vonatozást reméltem, hittem, így e szakaszról térképmásolatom sem volt.
Nem is gondoltam, hogy fogok majd tekerni az Inn mentén, de mikor látszott, hogy nem érem el a vonatot, eleinte akkor sem aggódtam még, hiszen azt gondoltam: egyszerű ez, mint a pofon (vagy az 1*1) : végig az Inn mentén. 3 km, kb. 200m szintemelkedés után azonban már attól kezdtem tartani, nehogy kiderüljön, hogy eltévedtem és a folyóvölgyet elhagyva már esetleg valamilyen kisebb hágó felé haladok már….
A lejtő Imstbe (ez már megnyugtatott) vezetett le, időnként víztől csicsogó úton. Kisebb keresgélés után végre csak sikerült meglelnem a „haza” vezető utat, és az utolsó kilométereket – talán eső elállta után már, de vizes úton, ám jókedvűen tettem meg…… Hajnali ½ 3 tájban (?) értem vissza sátramhoz. Kíváncsian lestem meg túrám adatait: elképedve tapasztaltam, hogy az előző napi nem igazán pihenőnap (150 km és 3041 m szintemelkedés) és csupán 6 óra alvás után milyen mentem. Honnan vette a szervezet az energiákat ?
Na ja... Az elszántság! Az Alpok összes 2000m feletti aszfaltos útjának begyűjtése és az világhálón az Alpok legbővebb ilyen listájának elérése volt a célom, túlszárnyalva a legnevesebb honlapokét (quaeldich.de, salite.ch, cycloclimbing.com, tornanti.it, cyclingcols.com, stb) , melyek némelyikét – velem szemben - nem is egy ember járta végig, hanem több kellett hozzá, és jellemzően 9-10 kg-s bringákon. Ez adta a motivációt ...
Zárszó:
E három és fél napnyi túrázás maradandó élménye volt a havas Dolomitokban való kerekezés, az Alpe di Pampeago-ra való sietős, megfeszített, elszánt feljutás és a vonat elérése, a kegyetlenül meredek Idalpe és az esős emelkedők. Lelki szempontból emlékezetes volt az utolsó napi teljesítmény: magam is megleptem vele, hogy mekkora erőt tudtam meríteni (erről már írtam). És még egy dolog…. – ami csak 2011. szeptemberében jutott eszembe:
Bizony ez a rövid kis kiruccanás során tapasztalt időjárás és az arra való elszánt reagálásom, az eltántoríthatatlanság mindez kicsiny előszele, illetve pontos előzetese volt a két nyári nagyobb túrámon megélt esős 2000m feletti út gyűjtéseknek (Francia Alpok túra: 1530 km + 28989m és Svájci és Olasz Alpok túra: 2358 km + 49663 m = összesen 3888 km + 78652 m szint) (ezen 4 nappal együtt a szintemelkedés meghaladja a 90.000 métert - Az Alpokban, 2011-ben !)
E három és fél nap során Kühtai, Hochsölden esetében is esővel dacolva hajtottam 2000m fölé (illetve utolsó napon bő órát az Inn völgyében), éppúgy, ahogyan tettem azt a Francia Alpokban pl. a Col de Lombarda (2350 m) hágón, a Lautaret hágón (2058 m), a Col du Petit St Bernard hágókon (2188 m), stb… több órán át, illetve a Svájci Alpokban pl. Champillonhoz (2088 m), Alpage Mandelonhoz (2066 m), Oberlager / Bussalp (2025 m)-hoz, stb is esőben tekertem fel.
Ezen pár nap alatt még csak picit kóstoltam bele, nagyon hideg nem is volt, a francia túrán már napokon át találkoztam kisebb esőkkel, volt részem pár órás esős tekerésekben, végül a Svájci és olasz túra jelentette a csúcsot, lett e szempontból a legkeményebb: hosszan hűs, másodnaponként részben esős időjével.
2000m feletti aszfaltos emelkedőim (összes pireneusi és alpesi):
|