Györgyi Gábor: 2011. NYÁR: Alpok bringatúra útiterv: újabb 2000 m-esek vadászata :-) Courchevel, Breuil Cervinia, Pian de Re, Weritzalp
GYÖRGYI GÁBOR
2011. nyár - Bringatúra az Alpokban ...I - II.
CÉL: Az utolsó 2000m-esek "begyűjtése"
Courchevel, Chalet de Laval, Pian de Re, Tignes, Weritzalp, Lago di Naret, stb
Linkek


 

 

VENDÉGKÖNYV


Google


WWW
gyorgyigabor.hu
Free counter and web stats


Ötztaler radmarathon
fotóalbum!





Kanári szigetek
fotóalbum!





2000-es emelkedőim
a térképen (159 db)!







MAGYAR ÉS KÜLFÖLDI BRINGÁS LINKEK azok tartalmával együtt




NAGYOBB TÚRÁK
2010 Pireneusok

2010 Alpok (1 hét)

2009 Alpok

2009 Kanári szigetek

2008 Alpok

Pireneusok 2007


2006 Alpok

2005 Alpok


2004 Kerékpárral a
Tour de France alpesi hágóin


2003 Kerékpárral
az Adria mentén Montenegróig

2002 Görögország

2001 Svájc - Alpok

2000 - Alpok - Adria

1999 Szlovén - horvát - osztrák

1999 Tátra, Krakkó

1998 Tátra

1998 Magas tauern

1998 Tátra túra

1996 Dolomitok

1995 Tátra túra

1993 Tátra túra


2011. júliusi túrám terve: az utolsó felvonás


Az utolsó 23 db hiányzó 2000m feletti aszfaltos útra való feltekerés.


Bevezetés:
Mint a júniusi Francia Alpok túra bevezetőjében írtam, év elején eldöntöttem, hogy még ha kissé erős, húzós év is lesz így, idén a végére járok az Alpoknak is: azaz begyűjtöm, felkeresem a még hiányzó bő 30 db 2000m fölé vezető aszfaltos hegyi utat. Az elmúlt évek eredményei után ez az utolsó motiváló teljesítmény még. Alaposan végigböngésztem a legnevesebb, illetve szinte minden érdemi emelkedőlistát, beleértve természetesen a salite.ch / climbbybike.com páros több, mint 100-as 2000m felettit utat tartalmazó listáját, a talán még alaposabb, precízebb quaeldich.de listát, ahová már pireneusi emelkedőből jómagam is küldtem többet, aztán a többiek: tornanti.it, az Alpok egyik legnagyobb málha nélküli túrázójának listája: cycloclimbing.com, és néhány fórum listája…. Gyakorlatilag mondható, hogy amely utakról van bringás, aki tudja, hogy 2000m feletti aszfaltos, azokról már én is tudok. Mivel több olyan akad, amiről minimális információ volt a neten, két utolsóról az UIC (www.cycloscalatori.it) – ahol szintén tag vagyok - levelezőlistáján kértem segítséget. Akadtak is segítőkész olaszok; Dondenazt illetően egyikük még a helyi hivatalt is felhívta, és egyértelmű lett, hogy csak 1800m-ig aszfaltos, Mandelonról is jött infó, a végső Albertüsc-ről csak az utolsó napokban derül ki véglegesen.

Napi üzenetek, hírfal:

Júniusban a Francia Alpokban (1530 km + 28989 m szint) jártam sikerrel és a végére Franciaországot is „kipipáltam”: a Pireneusokat is beleértve az összes aszfaltos, 2000m feletti útjára (32 alpesi és 13 Pireneusok-beli, azaz összesen: 45 db) feltekertem, legalább 9-re málhával. Bár sok nap volt 1-3 órás eső, a legmagasabb és legnevesebb hágók (Bonette, Galibier, Iseran) napjain szerencsém volt az idővel: szikrázóan napos időben nosztalgiáztam emelkedőiken.
Bringatúra az Alpokban - 2011 / II. felvonás:
az utolsó 23 új 2000-es és több, mint 30-szori 2000m fölé tekerés
2011. Júli 14 - aug.3
Júli 14:Vonattal Bp Déli - Gramatneusiedl, majd bringávala reptérre, onnan REPCSIVEL Milanóba (16:20)
Tekerés NOvarába, ahonann vonattal utazom Aosta völgyébe (Chatillon)
kb. 65 km Repülés, kései kemping találás -
Júli 15: Chatillon (9:30) - Breuil-Cervinia (2006 m) - Cheneil (2105 m) - Chatillon és este áttekerés Aostába (19:30) (ott sátrazás)
kb. 95 km + 2100 m Ideális, könnyű bemelegítő nap -
Júli 16: Aosta - VONAT - Morgex (tekertem már köztük) - Colle San Carlo (1971 m) - La Thuile - Les Suches (2222 m) - Pre St Didier - Grand Col Ferret, Pre de Bard (2062 m)- Pre St Didier - VONAT - Aosta 115 km + 3300 m KÖzepesnél talán nehezebb nap; utóbbi új 2000-est szinte alig ismerik a neten; kíváncsian fedezem fel :-) Meteo Aosta
Júli 17: Aosta - Champillon (2078 m) - Grigned - Grand St Bernard hágó (2469 m) - Martigny (Svájc) 110 km + 3100 m KÖzepesnél talán nehezebb nap; a GR Szt Bernard magassága miatt fontos az időjárás (5-8 fok ?) Meteo Martigny
Júli 18: Martigny - Lac d'Emosson - Martigny - Les Planches vagy Ovronnaz - Martigny + VONATTAL (hisz korábban már végigtekertem a völgyön) Visp-ig 90-110 km + 3300 m szint Jó idő kéne a csodás tóhoz, az esti emelk akár elhagyható Meteo Martigny
Júli 19: Visp (7:30 !)- - Susten (8:30) – Wiler (22 km) - Weritzalp (29 km + 1500 m; 12:00),- Lauchneralp (13:00) – Wiler (kb 1400 m; 14:00) – Fafleralp (BIG), 1788m (45 km + 1900 m; 14:30) – Susten (76 km;16:00) – Visp (85 km + 1900 m; 16:30) – Zermatt / Zmutt (kb. 123 km + 3300 m; 20:30)) – Visp 161 km + 3300 m szint Egyik királyszakasz; főleg az elejét várom nagyon ! Meteo Sierre
Meteo Visp
Júli 20: Vonattal Sionig, majd
Sion (9:30) - Héremence – Pralong – Mandelon (kb 27 km + 1500 m; 13:00) – Sion (54 km; 14:20) – Lac de Tseuzier, 1780 m (81 km + 2700 m) – legurulás vmeddig (1020 m) – Crans Montana (106 km + 3200 m) – Sierre 120 km – Visp (22:00)
145 km + 3300 m Az alig ismert Mandelont követő hegyek opcionálisak
Mandelon lesz a 200. alkalom, hogy 2000m fölé tekerek :-)
Meteo Sierre
Meteo Visp
Júli 21, csüt: Vonattal INterlakenig, majd
INterlaken (10:15) – Grindelwald (20 km; 11:45) – Bussalp (2025 m)(30 km; 14:30) – Grindelwald (15:00) - Gr SCheidegg (BIG; 50 km; 17:30) – Interlaken (19:00)
80 km + 2500 m Elvben laza nap, de végig meredek; a 2. emelkedő nem "kötelező", kihagyható
erőt kéne tartalékolni másnapra
-
Júli 22, péntek: Visp (8:30) – Morel (18km, cuccelrejtés) – Bettmeralp, 2040 m (35 km + 1400 m; 13:30-ig) – Morel (52 km; 14:20-ig; – Ulrichen (82 km; 16:00) – LagO Gries (100 M EXTRA SZINT) – Nufenenpass, 2478 m (106 km + 3600 m; 19:30) – Airolo 125 km + 3600 m Másik király szakasz: kemény, kiemelt nap, málhás 2000-essel is! Ilyen napokra jobban odafigyelek! Meteo Airolo
Júli 23Airolo (10:00) – Passo Scimfus (2242 m; 13:00) – Airolo (14:30) – Biasca (80 km; 16:00) – Biasca / kemp a vgyben: Acquarossa (max. 17:00-ig) - Alpe Cava (2005 m); 20:30 – Biasca 120 km + 2800 m Közepes nap, de Alpe Cava azért meredek lesz Meteo Biasca
Júli 24, vasárnap Biasca (10:30) - Pian Gerrit (2000m feletti) – Lago Luzzone (BIG)) – Biasca (90 km + 2200 m; 16:30-17:00) – Bellinzona – Locarno feletti kemping 140 km + 2200 m Közepesnél könnyebb nap Meteo Bellinzona
Júli 25: Locarno környéke (10:00) - Lago di Naret (15:00; BIG) túra – Locarno (130 km; 18:00) – Lugano környéke (20:00) 160 km + 2300 m "Hegyileg" közepes nap, ha lehet este minél tovább haladok előre a Cómói tó mentén Meteo Bellinzona
Júli 26, kedd Lugano (9:00) – Chiavenna – Campodolcino (94 km; 15:00-ig) – Splügenpass (17:30) – Splügenpass (120 km; 18:00)– Sufers - Lai da Vons (2075 m;20:00) – Splügenpass, 2113 m (21:15) – Campodolcino 166 km + 3300 m Ha előző nap többet haladtam, kevesebb jut e napra: várom a Splügenpass hosszú déli, szép emelkedőjét Meteo Chiavenna
Júli 27 Campodolcino (9:30) – Chiavenna – Colico (tó mellett) (32 km;11:00)  Vonattal Sondrióig
Sondrio, 300 m (11:00) – Lago di Alpe Gera, 2024 m (1700 m; 16:00), 58 km – elágtól BIG-ig: 70 km + 2500 m; 17:30) – Sondrio (97 km) (19:00) – Tirano – Poschiavo alatti kemp
132 km + 3100 m A sorozatban következő nem könnyű napok egyike, de a BIG emelkedő opcionális
Már csak 5 db "új" 2000-es van hátra, közel a cél :-))
Meteo Sondrio
Júli 28 Poschiavo (8:00) – Albertüsc, 2089 m (10:00) - Tirano (36 km; 11:30) – Aprica pass (14:00)– Edolo (74 km + 1900 m; 15:00-15:30)
Majd helyi túra: Edolo (15:30) – Breno (350 m; 31 km; 16:30) – Dosso Galli (60 km; 20:00) – Edolo (22:00)
194 km + 3800 m Elvetemült napnak tűnik, épp ezért akarom előző nap letudni Albertüsc-öt Meteo Sondrio
Júli 29, péntek Edolo (9:00) – Ponte di Legno (20km; 11:30-ig sátoráll-sal) – Passo di Gavia, 2618 m (37 km + 2000 m; 14:30) – S Catherina – Forni th (55 km + 2400 m; 15:30) – Passo di Gavia (73 km + 3300 m;18:00) – Ponte di Legno 90 km + 3300 m Utolsó nehéz nap: ezt kell már csak kibírni :-)) -
Júli 30, szombat Ponte di Legno 10:00 (1258 m) – Passo Tonale (10 km + 600 m; 11:30) – Fucine, kemp (26 km; 12:30-13:30) – Malga Mare (kb. 46 km + 1800 m) – Fucine 70 km + 1900 m Laza nap: feltöltődés :-)) -
Júli 31, vasárnap Dimaro (9:00)– hegyen át – Pinzolo, 770 m (30 km+ 900 m; 12:00) – Rif Cornisello (48 km + 2200 m; 15:30 – 16:00)– Val Genova (80 km + 2800 m; 18:00) – Pinzolo (kb. 96 km ; 18:40-19:00-ig) – Tione – Pietramurata 137 km + 2800 m MEGLESZ AZ UTOLSÓ 2000m feletti aszfaltos út is: az összes az Alpokban!! Ünneplés :-)) -
Aug. 1, hétfő Pietramurata kemping (8:30)– Torbole (20 km;10:00) - Prati di Nago (33 km+1300 m;13:00) – Torbole (46 km) – Pietramurata – (66 km;15:00) – Lasino - Monte Bondone (96 km+2500 m;18:00) - Trento
Aztán lehet, hogy az egyiket kihagyom és inkább Ausztriában hajtok fel helyette másikra.
Nap során átvonatozok Ausztriába
120 km + 2000-2200 m Örömbringázás, lazítás :-)) -
Aug. 2, kedd Utolsó nap: Innsbruck (9:00) – Halltal (sacc 20 km + 700 m; 11:00) – Kematen (50 km + 700 m; 12:30-ig) - Küthai + Diga Finstertal, 2335 m (80 km + 2400 m) – Innsbruck
122 km + 2400 m Hó miatt májusban 2 km hiányzott a Diga Finstertal emelkedőből. Nem akarok, hogy bárki is szóvá tehesse :-) Visszamegyek a 2km-ért, még ha ezért 1500m-t kell is felfelé tekerni... -
Aug. 3Hazaút vonattal
- remélem, hogy vigyorogva, elégedetten utazom majd haza :-) -
ÖSSZESEN: KB. 2437 KM + 54300 M SZINT
... ám reálisan kalkulálható néhány kisebb emelkedő kihagyása, így kb. 47000m szintemelkedésre számítok
A feszes, de sikeres utolsó napok tapasztalata alapján döntöttem úgy, hogy a svájci – olasz túra elejéről – mivel a már teljesített Mont Ventoux ütődöttek klub Galerien verzió teljesítéséhez, illetve az Ötztaler marathon teljesítéséhez képest a motiváció és amit adna az esemény, számottevően kisebb – kihagyom az elejéről a Monte Grappa challenge, 6450m szintemelkedéses kihívását. Az ezáltal felszabaduló 3 napnak köszönhetően picit lazítani tudtam az ütemterven és több tartalék emelkedőt tettem bele, melyek akár kihagyhatóak. Élvezhetőbb lesz a túra. Enélkül szintén éppen az utolsó 3 nap lett volna brutálisan kemény, nehéz. Még egy kisebb változtatás került bele július elején: valamit félrenézhettem, mert júliusban egyértelműen kiderült: a Fratelli Calvi (http://www.percorsimtbvalbrembana.it/sentiero_dei_laghi.html ) és Lungo turistaházakhoz (http://www.youtube.com/watch?v=WIxDwQXXQJE ) nem visz aszfaltos út, így épp e nappal talán még jobban szerethetőbb is lett az utolsó hét. A három hetes kerékpártúra repülés után néhány Aosta völgyi 2000-es úttal kezdődik Olaszországban. Ezt követi az elvben kellemes időjárás jellemezte Valais / Wallis kanton Rhone völgyi, hátralevő 2000m feletti emelkedőinek felkeresése: ezek közt már apró alpeis tanyák, települések vannak, mint Weritzalp, Bettmeralp, stb. Kénytelen leszek visszatérni INterlakenbe, mert mikor 2008-ban onnan feltekerte az utolsó 2000m-es alpesi hágóra, Mannlichenre, még nem tudtam, hogy később érdekelni fognak 2000m feletti sima emelkedők; ez lesz a Bussalp / Oberlager (2025 m). Egy nehéz napon kelek át a Nufenen hágón Airolóba, majd kisebb kitérő után ereszkedek a délszaki éghajlatú Ticinóba, ahol - a locarnói tónál pl. utoljára 2001-ben jártam: 10 éve ! A Comói tó mentén hajtok fel a Splügenpasson a Lai da VOnsért, majd Valtellina 2000-esei következnek. A Gavia hágós nap az utolsó fizikálisan nehéz napot jelenti már; remélem utána már semmi gondom nem lehet a befejezéssel: bár vár még rám néhány eldugott völgy, mint Malga Mare és a Rifugio Cornisello völgye.
Júniusban a Francia Alpokba nagy nosztalgiázós - és búcsú érzésekkel indultam: hiszen imádom a Bonette (2802 m), Galibier (2645 m), Iseran (270 m) emelkedőit, hogy csak a legnevesebbeket említsem. Bár a Francia Alpok a kedvencem, azért a hegység svájci és olasz részén sem tudnék már úgy bringázni, hogy többször ne nosztalgiáznék. A nevesebbek és jobban vártak: Grand Szent Bernard hágón 2001-es svájci túrámra (egyik első alpesi túrám) emlékezhetek, a Nufenenen, Gotthardon a 2005-ösre; remélem most szép időm lesz... A túra vége felé pedig ott lesz az olasz legenda (talán az egész túra egyik legnevesebb kaptatója), a 2618m magas Passo di Gavia, melyen 2005-ben Északról kapaszkodtam fel málhával. Most végre délről is felhajtok rá, igaz kevés cuccal.

Melyek lesznek számomra a túra kiemelt emelkedői, illetve amelyeket legjobban várok ?
Az első napokban kevéssé ismert út pl. a Mont Blanc alatt, a Grand col Ferret alatti Pre Bard, természetesen a Nagy Szent Bernát hágó (2469 m), aztán a csodás Lac View Emosson tó felkeresése (ameddig nem lezárt az út), majd szépnek ígérkezik Alpe Cava (2005 m), melyet tavaly én fedeztem fel, hogy leaszfaltozták és ezután – levélváltásunk után - kereste fel egy svájci bringás ismerős a quaeldich bringásai közül. Várom a csodás Splügen hágót, melyre ezúttal délről is feltekerek és természetesen a Passo di Gaviát (2618 m).

Érzések, elszántság, motiváció:
Optimista vagyok; mivel itt-ott vannak a tervben benne „tartalék” hegyek, melyek nem várt események, illetve megelőző túlzottan fárasztó napok esetén kihagyhatóak, elég magabiztos vagyok. Noha a túra több, mint 2300km és 50000 m szintemelkedés lesz, mégis azt mondom: nincs benne kimagasló brutális dolog, egyszerűen csak végig kell tekerni. A júniusi Francia Alpok bringatúra (1530 km + 28989 m szint) alaposan felkészített az akár hűvös estékre, lejtőkre és több órás esős hágóutakra (Colle Lombarda (2350 m), Col du Lautaret (2058 m), Petit St Bernard (2188 m)), nem várt, rosszabb időjárásra – több napos eső - nem készülök, de ha jön, megoldom.  Már a Francia Alpok túrához is úgy álltam hozzá: mindenáron végigcsinálom és elérem a teljes kollekciót, ez most sem lesz másként: tudom, hogy ezzel minden neves listánál több emelkedőm lehet és ez nagyon motivál: olyan helyekre is feltekerni, amelyeket csak a legnagyobb alpesi bringás szakértők, vagy azok sem ismernek, kerestek fel. Egy példa: miután hazajöttem és vala hol említettem, milyen csodás volt a kevesek által ismert Plan du Lac (2361 m) kaptató a Francia Alpokba, a hegyi szervezet levelezőlistáján egyikük engem – nem alpesi ország túrázóját – kérdezett, hogy írjak már róla…. Magyarként ajánlani emelkedőt az alpesi hegyi bringásoknak: jó érzés  Jerry Nilsonnal is jól esett egymásnak emelkedőket javasolnunk; jól esik egy szintre kerülni az Alpokat leginkább ismerő bringásokkal, némelyiküknek akár még hegyi utakat is ajánlani.

Felkészülés:
Mivel mindössze három hét választja el csupán a két túrát egymástól és korábbi tapasztalataim alapján egy több, mint hetes málhás túra után három hét kihagyás még nem veti vissza annyira a formát, edzettséget, hogy komoly edzőtúrákra legyen szükség, egyéb teendők, korábbi túráról rövid túraleírás írás, fotófeltöltés, 2 videó megszerkesztése miatt mindössze egy teszttúrára jutott időm. Úgy hogy előtte 2,5 héten át csupán az állomásig oda-vissza (napi 3 km) ültem bringán, illetve egyszer még 6 km-t, a Pap-réti (leágazástól a rétig) mért bő 21 perces teszt időfutamom (átlagpulzus 185) szerint elég jó formában vagyok. Sok évnyi tapasztalat szerint 21 perc jó edzettségnek számít, 20 perc alatti a kitűnő, rekordom pedig valamivel 19 perc alatt van (sorompók közt 16 perc alatt). Meg kell mondjam, annyira határon tekertem, hogy néha azért nem mertem és nem is esett volna jól erősebben nyomni, mert attól féltem szívem kiakad és leesek a bringáról. Kétségtelen: 28 fok volt és 2,5 hete nem voltam edzésben.

Csütörtökön, július 14-én megkezdem utolsó, komoly célokat tartogató málhás túrámat.



































































2011. júniusi túrám terve

Úgy érzem, beleértem abba a korba, eljutottam életem azon részére, illetve szívem mélyén is úgy érzem, ideje, hogy nagyobb hangsúlyt fektessek az élet más területére, területeire. A bringázás egy olyan része az életemnek, ahol gyakorlatilag már eddig is szinte mind elértem, amit szerettem volna (Alpok szinte összes legendás, neves emelkedőjének felkeresése (gyakran oda-vissaz is), Európában, több mint 150-szer 2000m fölé tekerés, Összes pireneusi 2000m feletti aszfaltos út felkeresése, Ötztaler radmarathon teljesítése túrabringával, Raid Pyrenéen teljesítése első magyarként, Mont Ventoux ütődöttek klub Galerien (4*) verziójának teljesítése első magyarként, stb.) és az Alpok összes aszfaltos 2000-es útjainak begyűjtése az utolsó, ami igazán motivál még. (Puskás Zoltán, egy gyakorlatilag velem majd' egyidőben külföldön túrázni kedzett, tapasztalt, és Európa tán összes országát bejárt "kolléga" - aki külföldön is majd' annyi km-t gyűjtött mint én - írja könyvében:
utóbbi hét hőmérsékleti diagramjai 4 szuper webcam: Auron, Isola
hómagasság diagramok Valle d'Aosta - webcam-ek Val d'Isere webcam
gyűjtemény
Sestriere webcam
Sestriere webcam 2035 m
Tignes - webcam Isola 2000 - webcam Dél Franciao webcam
gyűjtemény

Aussois
É-olasz webcam
gyűjtemény
Sestriere webcam-ek Colle Tenda webcam + meteo

Col de Petit St Bernard webcam
Sestriere meteo Aosta meteo Colle Tenda webcam + meteo
Iseran környéki meteo adatok, frissülő:
Barcelonnette meteo Val d'Isere meteo Col d'Iseran (2770 m) meteo
Cl du Galibier meteo Alpesi hágók státusza
Col d'Iseran: júni közepén nyílik
Col d'Allos: Máj végén nyílik
Col du Galibier : jún közepén nyílik : jún 19-én tekerek rajta
Bonette / : júniusban (mikor ?) nyílik : júni 14-én járok ott !
Colle Lombarda: júni közepén nyílik, én ott: júni 13.
"Szerintem legfőképpen a hegyen derül ki, hogy valaki tényleg tud kerékpározni, vagy csak műkedvelő. S ugyanez visszafelé is igaz: aki tényleg tud kerékpározni, az szeret hegyen tekerni." A Tour de France-on is a hegyi szakaszok presztizse a legnagyobb, az emelkedőkből lettek legendás útszakaszok(melyeket fel is kerestem), ezért is motivál - még ha túrázóként is - a legtöbb kaptató begyűjtése, felkeresése, legkomolyabb emelkedőgyűjtemények túlszárnyalása....

Mindig is szerettem kerékpározni, és egyúttal a bringázás egy olyan terület lett, ahová örömmel "menekültem"; ha valami gondom volt, a kerékpározás mindig kárpótolt. Azonban ahogy egy emberileg is nagyra tartott fél lábú hegymászó, Szendrő Szabolcs írta könyvében, az igazán bátrak a földön járnak és nem a hegyeket ostromolják. Nem teljesen, de részben osztom a véleményét, de jó dologra világít rá. Többeknek - időnként, vagy gyakrabban, vagy éveken át - menekülőút lehet pl. hegymászás, kerékpározás, vagy az embernek a saját hobbija, aminek megszállottja lesz. Lehet rá hivatkozni, az ember megmagyarázza magának.... persze ettől függetlenül közben érhet el nagy sikereket e területen. Életkorból is adódóan, illetve a 2000-esek begyűjtésének végéhez is közeledve úgy érzem, eljött az idő, hogy lezárjam azt az időszakot, amikor pár naptól eltekintve összes szabadságomat kerékpártúrázásra szánom, azzal töltöm (és a kertemre is alig jut időm :-) ).
Ahogy sikeres sportolók (a félremagyarázás elkerülése végett: nem sorolom magam a sikeres sportolók közé, de az eredményes bringatúrázók közé igen) mondják visszavonulásukkor: ideje, hogy ezután az élet más területére nagyobb hangsúlyt fektessek, több idejük jusson. Így gondolom most már én is.

Természetesen a 2011-es évet követően sem tervezem szögre akasztani a kerékpárt, azonban be akarom fejezni, hogy nyaranta 3-4 heteket már-már megszállottan csak a bringázással töltsek, újabb 2000-esekre vadászva. Más lesz majd kötetlenül tekerni, amerre jól esik, pár napos kiruccanások alkalmával visszatérni a legszebb helyekre, vagy újakat felkeresni. Addig azonban még előttem áll a 2011-es év, melyre nem kis célokat tűztem ki magamnak.


Év elején még azt tűztem ki célul, hogy minél többet felkeressek a hátralevő szűk 40 db (olasz, osztrák, francia és svájci) 2000m fölé vivő útból, ám egy sikeres és váratlan júniusi "portya" után célom 2011-re, hogy nyár végére kerékpárral meglegyen az Alpok összes 2000m fölé vezető aszfaltútja. Ez együtt fog járni azzal, hogy augusztusra - a két alpesi túra végére - túllépem a 200-szori 2000m fölé tekerést A napi tervek alapján persze látszik, hogy bizony ez azzal jár, hogy lesznek kemény napok, későig tekerések is. 2010-ben a Pireneusokban is volt talán egy hét is, amikor rendre sötétig kerekeztem, ám ahogy már ott is éreztem, úgy is lett: rövid távú áldozat, hosszú távon meghozza a gyümölcsét: az elégedettség érzését! Ennek ellenére igyekszem, hogy zűrös, sötétedésig tartó napokból minél kevesebb legyen! További hasonlóság lesz, illetve már látom, érzem előre, hogy meg fog ismétlődni az az érzés, amit a Pireneusokban is éreztem: mivel úgy indultam útnak, hogy begyűjtöm a maradék 2000-eseket és nem kell visszatérnem, úgy álltam hozzá: ha esik, ha fúj, engem nem lehet megállítani! Mindenáron megcsinálom! Most az Alpoknak vágok neki hasonló hozzáállással. A táblázatban is feltűntetett emelkedőlistákkal összevetve eddigi és 2011 végéig tervezett eredményeimet, tisztában vagyok annak értékével, és azon leszek, hogy teljesítsem a kihívást és a neten a legtöbb aszfaltos emelkedőből álló lista az enyém legyen!
A nagyon erős elszántság, eltökéltség ellenére túrám másik jellemzője a nosztalgia, búcsú lesz: valóban úgy állok hozzá, hogy valamelyest búcsúzom a kedvenc kaptatóktól: jövőre nem lesz újabb 3 hetes bringatúra, stb. Búcsúzom talán leggyakoribb 2000-es hágómtól, a Bonette-től, a másik nagy kedvenc Iserantól, Galibiertől, a legendás Alpe d'Hueztől, Izoardtól, aztán a megkedvelt kisvárosoktól, ahová szinte haza járok: Barcelonette-től, St Etienne de Tinee-től, Briancontól, Le Bourg d'Oisanstól, Bourg St Maurice-tól, stb. Kétségtelenül második otthonom lett...... - hazajártam a francia Alpokba.

Bevezetés, előzmények: Mióta 2004-es, Francia Alpokban tett túrámat követően „ráálltam” a 2000m fölé vezető aszfaltos hágóutak (teljesítve) és egyéb aszfaltos utak gyűjtögetésére (és évente 2-3 hetes túráimat az Alpokban, vagy a Pireneusokban töltöttem), az utóbbi években nyári bringatúra terve(i)m azon alapulnak, hogy a célt tekintve összességében hová jutottam el, merre vannak további, rám váró, újdonságot nyújtó 2000m feletti utak, emelkedők. Nem lesz ez másként idén sem. Ami bevált, azon ne változtassunk :)

2010. év nyarán a Pireneusokban tett bringatúrámmal sikerrel gyűjtöttem be a még hátra levő, 2000m fölé vezető aszfaltos pireneusi utakat, így a motivációt adó hegységek közül már csak az Alpok maradt hátra, mint további célpontokat kínáló terep. 2010. év végén gyakorlatilag egyenleget, avagy határt húztam: az elmúlt években rengeteg internetes forrást, emelkedő-listát böngésztem, így megalapozottan mondhatom: amely emelkedőkről a netes források alapján tudni lehet, azokról tudok is.

Önerőből - vagy mások pénzéből:
Mivel saját túrájuk után az emberek büszkék teljesítményükre (ezzel mindenki így van), ezért szerintem számottevő különbség, hogy a finanszírozásában mit vállal az ember. Ezért is hangsúlyoztam ki mindig, sosem mások pénzéből, hanem a saját megtakarításaimból túráztam. Értékítéletem szerint a szponzori pénzes bringatúrázás, olyan mint a Himalájában az oxigén palack használata. Nem véletlen, hogy a legkomolyabb hegymászók mind oxigén nélkül törekednek 8000 m fölé, mondván: ez a tiszta sport. Szerintem a saját megtakarításból finanszírozott túrázás a tiszta túrázás. Más pénzéből bárki képes lenne rá, mint ahogy a Himaljában is mondják, hogy sherpákkal és oxigénpalackkal szinte már bárkit fel tudnak vinni az Everestre.

(Ezt erősíti az is, hogy jelenleg már a Pireneusokat illetően az én 2000-es – videós - listám tartalmazza az összeset, szemben a climbbybike.com, a quaeldich.de, a cycloclimbing és a cyclingcols.com, stb. listáival. Ez azt erősíti, hogy sikerült alapos „munkát”, felderítést végeznem.)
Tavaly nyáron / ősszel pl. egy eldugott internetes forrásból tudtam meg, fedeztem fel, hogy Svájcban, Biasca mellett egy 2000m fölé vezető utat frissen leaszfaltoztak. Egy svájci bringatúrázó „szakértővel” (aki szinte úgy ismeri a komoly svájci emelkedőket, mint a tenyerét) levelet váltva két hét múlva ő fel is kereste, azóta a quaeldich.de-n is megtalálható már az Alpe Cava. Ekkor döntöttem el: ha nem húzok valamikor egy határt, akkor mindig lesz még újabb és újabb és sosem ér véget a történet, hiszen akkor mozgó célpontra lőnék. Legalább 15-20 "gazdag” emelkedőlista alapján zártam végül le a még hátralevő, hiányzó aszfaltos (kevesebb, mint 40 db, Alpokban eddig már teljesített pedig kb. 110.) alpesi 2000m feletti aszfaltos utak listáját, és nő az esélye, hogy be fogom fejezni a projektet :-)
A számok alapján – ha nagyon meghúznám az évet, akár 2011-ben is teljessé lehetne tenni a kollekciót, .... - írtam korábban. Egy váratlan tiroli és déltiroli kerekezést követően azonban úgy tűnik: ha sikerrel teljesítem a két alpesi túrát, akkor TELJES LESZ AZ EMELKEDŐ KOLLEKCIÓ! Ez lebeg a szemem előtt és motivál nagyon, napról-napra! Akkor is, amikor hosszúra nyúlik már a nap és még mindig fölfelé tekerek....:-) Igaz, fölfelé mindig is örömmel!

Júniusra egy francia, júliusra egy svájci és olasz túrát terveztem...

Korábban úgy írtam, hogy az előbbiek alapján 2011-ben minimum legalább 20 alkalommal, de akár több, mint 30-szor szeretnék 2000 m fölé tekerni új utakon, de akár annyit, hogy év végén két kezemen meg tudjam számolni, mennyi maradt még a kollekció teljessé tételéhez. Időközben azonban a kitűzött cél szerint akár több, mint 50-szer is 2000m fölé juthatok :-)
Bringatúra az Alpokban - 2011 / I. felvonás:
kb. 14 új 2000-es és 23-szori 2000m fölé tekerés
2011. Júni 10 - júni 22.
Júni 10:Keleti (10:38) vagy Déli (11:21) - Győr - 12:23 / 13:23, tovább 13:48) --> Gramatneusiedl (15:07)
Repülő: Schwechat (19:05) - Milano / Malpensa (20:25), camping (20 km) Novara előtt (Turbigo és Galliate közt): Camp
Repülés, kései kemping keresés-találás -
Rif. Barbara Lowrie - egyik legnehezebb olasz emelkedő:
Júni 11Vonat: NOvara (7:59 / 8:59 / 9:59) - Torino (9:10 / 10:10 / 11:10 / ind: nincs korábbi 11:55) - Pinerolo (12:45 / 54) - Torre Pellice (13:16)
Rif Barbara Lowrie - Pian de Re - vadkemping CUneo felé = 100-130 km + 2500m szint
Reggeli vonatozás miatt későig tartó, közepesen nehéz nap -
Júni 12, vasárnap: vadkemping - Cuneo (30km; 10:00) - Col Tenda (65 km; 13:30-ig) - Sospel (115 km) - Col Braus - Nizza (158 km) - St Laurent du Var = 165 km + kb. 2800m szint
Másnap pünkösd --> vásárlás ! http://www.camping-magali.com
Hosszú vonulós, több hágós, emlékezetes nap: tengerhez, Nizzába érkezés: ÉLMÉNY ! -
Júni 13, pünk hétfő:Nizza (8:30) - Isola (873 m)(76 km; 12:30-13:00) - Colle Lombarda (2350 m; 16:00) - St Anna (2010 m; +150 m szint emelk; 16:45) - Lombarda (18:00) - Isola (18:30) = 145 km + min. 2900 m szint
Camp - Isola
Nehéz nap, bár a szintemelk nagy része málha nélküli -
Júni 14, kedd: Isola (10:00) - St Etienne de Tinee (15 km; 11:00-ig) - Cime BOnette (2802 m; 16:00) - Barcelonnette (17:30) = 74 km + 2000 m szint
RÁPIHENNI A KÖV. NAPRA !
ÉLŐ webcam: Auron Cime Berchia webcam
Bonette az egyik kedvenc emelkedőm, 5-ödször keresem már fel, de most hidegebb lesz :-( Igaz max. 16 óra tájban fent leszek
Este netcaféból üzenni kéne !
Barcelonnette meteo

Jausiers meteo
Júni 15, szerda: Barcelonette (9:00) – Col d'Allos, 2247 m (11:00) – Allos falu (1420 m; 12:00-ig) - Lac Allos / Parking Laus, 2127 m (45 km + kb. 1800 m; 13:00-15) – Col d'Allos ( 15:20) - Barcelonette (kb. 90 km + 2700 m; 16:00-30) – Col du Vars (122 km; 19:00) – Guillestre = 140 km + 3700 m
Lac d'Allos környék térképe
ÉLŐ webcam:
Webcam: Foux d'Allos (1800m)
Nagyrészt helyi túra, nehéz nap, este még átjutás a Vars hágón (4. alkalommal hódítom meg): Barcelonnette meteo

Jausiers meteo
Júni 16, csüt: elég alvás..; Guillestre (10:00)– Izoard (32 km + 1400 m; 13:30-ig) – Les FOnds (2040 m; +400 m szintet jelent) – Briancon (74 km + 1800 m; 15:30-16:10) + Pre Madame Carle - Briancon (20:30) = 130-140 km + 2500 m Közepes nap, csak a fele málhás! Jó lenen időben nyugovóra térni! Briancon meteo

Briancon meteo
Júni 17, péntek: Sestriere környéki túra + Chalet Laval (kép): min 100 km + 2500 m szint Helyi túra teljesen, jó lenne nyugyis nap! Briancon meteo

Briancon meteo
Júni 18, szombat: Briancon (10:00) – Lautaret (12:00) - Bourg d’Oisans (75 km + 1250 m; 15:30-ig) – Lac Besson = Lac Rond (2070 m) – Bourg d'Oisans (18:30) = kb. 110 km + 2000 m - LAZA, JÓ nap !
netcafé !!
Közepes nap, este netcaféból üzenni kéne + időben alvás!... mert másnap.... Alpe d'Huez meteo
Júni 19, vasárnap - NEHÉZ NAP: Le Bourg d’Oisans (8:00 - v. még hamarabb) – Col du Galibier, 2645 m (13:40-ig)– St Michel (80 km + 2000 m;15:15-ig) - ....- Termignon / Lanslebourg + kitérő = 140 km + kb. 4200 m
2004-ben lazán, pihivel 6 óra volt a Galibierig; további 1,5 óra St Michelig
2004 és 2009 után harmadszor tekerek fel a Galibierre, másodszor málhával
Termingon camping
Bessans ÉlŐ webcam:


Június 2-i kép, 8 nappal indulásom előtt, júni 19-i kempingem közelében:


Igen nehéz (egyik legkeményebb), időjárás miatt kritikus nap: Végig kell nyomni, nincs mese ! Min. 2500m szint málhával... Bessans meteo
Júni 20, hétfő : Termignon (9:00) - Col de l'Iseran, 2770 m (39 km; 13:00-30)+ Val d’Isere ( 56 km+ 1400 m) – Le Saut ( 2280 m) (66 km + 1900 m; 15:20) - Tignes / Val Claret (2129 m; 17:00) - vissza tó (90 km +2230 m) - – Bourg St maurice ( 114 km + 2230 m; 18:30)
- a völgyben tovább – Moutiers (141 km) és ott kemp

2004 (D) és 2009 (É) után harmadszor tekerek fel az Iseranra, mind3-szor málhával
Kempingek :
Aigueblanche: 4 km-re É-ra Moutierstől ! Marie France kemping 30 fő
vagy Brides les Bains
Tignes Val Claret webcam
Webcam kép letöltése
itt !
Szintén nehéz nap, de a vége laza, már nyárias terepen, völgyben. Tignes meteo

Bourg St maurice meteo


Júni 21, kedd - NEHÉZ: repcsi előtti nap: Moutiers (8:30 - vagy még hamarabb indulni!) – Courchevel, 2000 m (24 km + 1500 m; 11:30) – Brides l Bains (sátorbontás 12:40-ig) - Bourg St maurice (80 km; 15:00 - 30) – Col Petit St Bernard (szint: 3200 m; 18:30-50)– Les Suches, 2222 m (+200 m; 19:45) – Colle san carlo (+500 m; 21:00 ) – Morgex (144 km + 3900 m; 21:30) – Aosta előtt pár km-rel (22:30) = 177 km + 3900 m
2004-ben B Mauricéból a Petit St Bernard hágó: 2,5 óra nettó idő
quaeldich linkje a hágóról Kemping: pl 7 km-rel Aosta előtt: Sarre
ÉLŐ webcam:(Kis St Barnard hágó:
Egyik legnehezebb - és hosszú - nap, bár málhával "csak" 2000m lesz. A délutáni hágókon is nincs mese át kell menni, mert másnap csak úgy lehet elérni a repülőt.
Nagy gáz esetén kihagyható a reggeli emelk, ha júl-ban "visszajövök" érte.
Bourg St maurice meteo
Júni 22, szerda - KORAI KELÉS; DU REPÜLÉS:17:05 repcsi, ahhoz reptérre érni max. 14 órára - 14:30-ra, ahhoz Novara kell délre !!
VONAT: Aosta (7:30) – Ivrea (8:30) (8:36) – Chivasso (8:57) (9:16) – Novara (10:01) Vagy: Aosta (8:31) – Chivasso (9:57) majd Chivasso (11:20) – Novara (12:12)
Repülés: MIlano Malpensa (17:05) - Bécs (18:30)
VONAT: Gramatneusiedl (20:16, 20:48) - bruck (20:30; 21:02), majd Bruck ad Leitha (21:07, 22:11) - Hegyeshalom - Győr (22:10; 23:30)
Győr: Tópart kemping
Korai kelés, majd utazás és repülés; este már Magyaro-n alszom. -
Júni 23, csüt - KORAI KELÉS; vonat: Győr (7:31) - Kelenf átszáll - Bp Déli (9:20) - Bkalász (10:20) --> munkahely 11:30 Remélem maximálisan elégedetten érkezem meg :-) és teljes lesz a francia 2000-es kollekció is! -
Összesen: kb. 1500 km + 31000 m szintemelkedés
azonban nem a km és szintemelkedés az, ami igazán számít, hanem a csodás táj, az élmények (és persze a francia 2000-es kollekció teljessé tétele :-) )
Ezen utak már egyre kevéssé ismertek, tudtommal csak egy, max. kettő Tour de France hegyi befutó van közöttük. (a legismertebb még Courchevel, Breuil Cervinia, Lago di Naret, Hochsölden, olyanok akadnak még közte, mint pl. Champillon, Pian de Re, Weritzalp, Chalet de Laval, és utóbbiak még a közepesen ismertek.). Nem kizárt, hogy 2011-ben meglesz az összes 2000m feletti alpesi B.I.G. listás csúcs is: ebből már csak 3 hiányzik.



Felkészülés, formába lendülés:
A 2010-es esős tavaszhoz képest a 2011. eleje igazán kedvező időjárást kínált a kerékpározásra, ám elmúlt évvel szemben most nem kellett annyira elszántan készülnöm nagy megmérettetésre (mint akkor az Ötztaler radmarathon), így a kertészkedéssel, más teendőkkel párhuzamosan, kényelmesen emeltem csak edzettségem szintjét. Május 14-én a BIG day-en értem már egy közepes-jó szintet közelítő edzettségre; akkor 3-szor tekertünk Galyatetőre és a napot kétszeri Mátraháza – Kékestető feljutással zártam (össz 1.. km + 2906 m szintemelkedés).
Váratlan jó idő motivált, hogy augusztus vége helyett májusban kiruccanjak pár napra Tirolba és Déltirolba a két nyári túrámat követően maradó 2000-esek felkeresésére. A 3,5 nap alatt sikeresen tekertem fel mind a hat emelkedőre, köztük háromról érdemes megemlékezni: első egész napos túrámat a Dolomitokban tettem, mely során 15 év után tértem vissza a Passo Gardenára (2121 m), mely az út menti hófoltok és itt-ott havas hegyek, domboldalak miatt is, ám sokkal inkább amiatt maradt emlékezetes, hiszen ez volt életem első 2000m feletti hágóútja. Nosztalgiával gondoltam vissza arra a napra és a köztes másfél évtized során bejárt „életútra”: honnan hová jutottam. A kemény napot idő sürgetésében a pampeagói 10-14%-os meredek emelkedő, minimális pihenésű feljutásával zártam (a hátam mögött hagyott kilométerek, hegyek után komoly menet volt ennyire gyorsan), ahonnan életem leggyorsabb lejtőjén 50 perc alatt a bolzanói vasútállomásra értem. Nagyot mentem az utolsó 2,5 órában.
A következő napi 150km és 3041 m szintemelkedést még nehezebb nap követte; délelőtt Ausztria egyik legnehezebb – emlékezetessé vált - emelkedőjével, a 2320m magas Idalpéval. A kaptató elképesztően meredeken húz fel a hegyoldalban, szép panorámaút is egyben. Második felében 3 km-n át 15-7%-os meredek, ám sikerült legyűrnöm. Újabb lankás völgyi tekerés után naplemente után értem fel az éppen olasz területen található Belpianó turistaházhoz, majd több órás sötétbeni tekerés (utolsó óra már esőben) után, 230 km után, hajnali 2 órakor értem vissza a kempingbe. Az elégetett 5640 kcal és a 3706 m szintemelkedés is megerősítette: ritkán éget el az ember ennyi kcal-t; ritka komoly nap volt. Az elmúlt 3,5 nap tekerést (642 km + 12.215 m szintemelkedés) követően máris felkészültnek mondhatom magam az első nyári – Francia Alpokba tervezett - túrára, amely pedig megalapozza a második, hosszabb – svájci és olasz Alpokban vezető - túrám és a Monte Grappa challenge teljesítéséhez szükséges edzettségemet.
Hónap végén a kivi szerelőmmel átnézettem a bringát, majd június elején már a francia Alpok webkameráit és az időjárás-előrejelzéseket figyeltem, illetve elkezdtem összepakolni.
Időjárás: Április vége óta időnként figyeltem a webkamerákat, hóhelyzetet, hómagasságot jelző diagramokat; kellemes meglepetés volt, hogy a vártnál hamarabb elolvadt a hó; június 1-re szinte minden hágóutat megnyitottak már; Galibier-t, Iserant is (Agnellót és Lombardát nem). Aztán június 2-án a francia Alpok webkameráit nézve itt-ott bizony a tél ideiglenes visszatértét tapasztalhattam: Bessansba pl. tervem szerint június 19-én érkezem, 17 nappal előtte a webkamera szerint minden fehérbe borult: nem csak a hegycsúcsok, hanem az egész völgyet hó borította. Val d’Isere környékén jobb volt a helyzet: a nemrég leesett hó napon belül majdnem teljesen el is olvadt.
Emelkedőgyüjtemény
honlapja
2000m feletti emelkedőinek száma 2000m-es útja, ahol még nem jártam2000m-es út, ahol én jártam, neki hiányzik!
www.alpineroads.com57 db MINDegyiken jártam !Több, mint 50, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Colle Vallonetto, Colle Moutiere (2454 m), stb...
www.cycling-challenge.com,
nagyon dizájnos honlap, azonban a srác a svájci és francia Alpokon túl nem nagyon volt még...
70 db 2 db aszfaltos: Lac Besson, Lac View EmossonTöbb, mint 30-35, pl: Kaunertal (2750 m), Colle Nivolet (2612 m), Col du Moutiere, Esischie, Sampeyre és még hosszú a sor..
wikipedia / Alpenpasse 61 db hágó (csak hágó!)MINDegyiken jártamnéhány, pl: Mangart nyereg, Nivolet, Col du Petit Mont Cenis (2183 m)
http://www.bergstrassen.de, Jó "kiállítású", szép honlap, gyűjtemény60 dbMINDegyiken jártam SOK hiánya van, nem csak kuriózumok, így pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, Colle Esischie, Val Thorens, Alpe Galm, Alp Anarosa, Grosse Oscheniksee, Sanetschpass, Lac Moiry, Mattmarksee, stb...
http://www.rennradschlag.de44 db
(hágók oldalait
külön számolva)
MINDegyiken jártam Több, mint 50 hiánya van, pl: Simplonpass, Moutiere, Col de Granon, .........RENGETEG !
http://www.salite.ch és a climbbybike.com :
utóbbi az előbbi emelkedőit veszi át - tudtommal
Ausztria: 21-22 db
Svájc: 39 db
Olaszország (határhágókkal): 52 db
Franciaország (határhágókkal): 32 db
Duplikálódások nélkül össz: 137 db
Hiányzik nekem 19 db, pl: Alpe Cava, Lago Cornisello, Pian de Re (2020 m), Nekik is tudok újat mondani, pl: ....
www.cyclingcols.com: Michiel van Lonkhuyzen listájamax. 116 db
(duplikációk nélkül)
9 db hiányom van, pl: Chalet Laval, Lac d'Allos, Lago Naret, Courchevel... Hiányai: Petit MOnt Cenis, Colle Preit, Weisssee, Koralpe, ... stb.
rovingmarmotte.blogspot.com72 db (csak hágók)MINDegyik megvan! Hiányzik neki pl: Finestre (2176 m), Mangart nyereg (2055 m), Col Carette di Val Bighera (2120 m),
www.cols-cyclisme.com: főleg Franciao-ra kihegyezett gyűjtemény: Franciao: 26 db
Olaszo: 19db
Svájc: 17 db
Ausztria: 1 db
MINDegyik megvan! Hiányzik neki pl: Sella, Pordoi, Preit, Alpe Galm, Tatschalp, Petit Mont Cenis, Authion, stb.
www.nevasport.com: spanyol fórumban emelk. felsorolás; nem csak hágó (puertos... asfaltada)106 db 7 db hiányzik, pl: Lac Rond, Lago Naret, Idalpe, Pian de Re, Courchevel Neki is van hiánya: Colle Preit, Val Bighera, Petit Mont Cenis, Rofen...
www.bdc-forum.it: olasz fórum79 db 14 db hiányom van, pl: Chalet Laval, Breuil Cervinia, Lai da Vons, Weritzalp, Les Suches, stb... Hiányai: Oscheniksee, Weisssee, Mangart nyereg, Petit Mont Cenis ... stb.
Györgyi Gábor - saját 2000-es listámHatárhágókkal:
Francia: 24
Olasz: 37
Osztrák: 21
Svájci: 31
Szlovén: 1
Össz: 114 db
kevesebb, mint 35 hiányom van -
- MOTOROS HÁGÓ- ÉS EMELKEDŐ LISTÁK, GYŰJTEMÉNYEK -
http://www.alpenspass.net
- motoros hágólista
67 db (csak hágók!)MINDegyik aszfaltosra feltekertemNéhány hágó is hiányzik neki, pl: Colle Preit (2083 m), Col Caretet di Val Bighera (2120 m), Col du Petit Mont Cenis (2183 m)..
http://www.tornanti.it
- igen komoly motoros emelkedő-lista
Franciao.: 27 db
Svájc: 25 db
Ausztria: 21 db
Olaszo.: 43-46 db
Össz.: 116-119 db
6 db hiányom van: Lac Besson (2080 m), Lago di Vons (2075 m), St di St Anna (2010 m).. Bringával is tudok nekik újakat mondani: Tatschalp , Colle Preit (2083 m)
www.gs-enduro.de
- igen komoly motoros emelkedő-lista, murvások is !
.........
www.motoitinerari.com- csak hágók!59 db
(nem csak aszfaltos)
MINDegyik aszfaltoson jártam.Hiányzik neki pl: Moutiere, Petit Mont Cenis, Val Bighera, Küthai, stb..

Túravideóim




Györgyi Gábor